Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
ja biologisch begint daar alles te werken hé, dus zo abnormaal is dat niet in de middeleeuwse cultuur. Reken eens uit dat de gemiddelde leeftijd 40jaar was, hoeveel tijd had je om u voort te planten ??? Tegen de tijd dat wij nu midlife zijn, lagen ze al in hun graf...
|
de gemiddelde leeftijd waarop meisjes begonnen met menstrueren lag in die periode een pak later: rond de 17/18 zelfs. U zou u beter moeten informeren.
De leeftijd waarop men begint te menstrueren verlaagt naargelang de welvaart stijgt en niet andersom. Aisha was negen maanjaren, dat is nog geen 9 volle zonnejaren, het kind speelde nog met de poppen. Probeer de mensen niet wijs te maken dat ze al menstrueerde, want vanaf de menstruatie mochten ze niet meer met poppen spelen.
Het heeft trouwens geen haar gescheeld of Mohammed was nog met een peuterke getrouwd. Het kind kon nog niet lopen en gelukkig was de ouderling potdood tegen dat ze wèl kon lopen, anders had hij daar ook nog opgekropen.
De gemiddelde leeftijd wil ook niet zeggen dat men max veertig werd, maar dat er van 10 geborenen er misschien drie de volwassenheid bereikten en daar tot op gezegende leeftijd mee doorgingen. Dit wil niet zeggen dat men al op zijn tiende aan kinderen moest beginnen. Dat de gemiddelde leeftijd vroeger zo laag lag is een gevolg van kindersterfte en ziektes. Degenen die overleefden werden ook tachtig en negentig jaar hoor. Het verschil met nu is dat men geen of amper kindersterfte heeft en de ouderlingen ALLEMAAL 70 en 80 worden. Maar tijdens WOII en WOI was de "gemiddelde" leeftijd natuurlijk ook ineens een pak lager want al die jonge soldaten stierven op zeer jonge leeftijd, om van die Spaanse griepepidemie maar niet te spreken. Nochtans waren mijn betovergrootouders allemaal in de tachtig. you snaps?
djeezes! waar zit ik mijn tijd nu toch in te steken?