Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef
Vanwaar je interesse voor kastensystemen?
|
Wel, ik had altijd al een gelijkaardige structuur in gedachte, daar ik van mening ben daar ten eerste bestuur niet uitgevoerd kan worden door mensen die de complexe materie van het regeren niet kunnen begrijpen, en ten tweede dat iedereen zich dient te ontplooien in hetgeen hij of zij goed in is.
Dit laatste is hetgeen het liberaal systeem poogt te bereiken, maar faalt, aangezien er een ontwrichting ontstaat daar enkel voor de liberale markt nuttige beroepen voorrang krijgen en er een
rat race ontstaat naar jobs waar veel mensen helemaal niet thuishoren.
Beroepen die veel belangrijker zijn dan diegene die vandaag aanzien genieten, pakweg leerkracht secundair onderwijs, worden niet prioritair en worden opgevuld door mensen die niks beter kunnen bereiken en dit met tegenzin doen.
De rampen die we zien (of weigeren te zien, hangt van de forumlezer af) zijn een gevolg daarvan.
Later was ik die structuur zelfs al vergeten. Ik had enkele liberale flirten, maar toen ik in contact kwam met de literatuur van onder andere Julius Evola zag ik dat niet enkel er andere aanhangers waren van die theorie, maar dat ze (met enkele aanpassingen aan de tijd uiteraard) de -enige- duurzame en menselijke structuur was.