Discussie: Kernenergie
Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2009, 05:37   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
ps: ik heb ook de site bezocht (Welkom op Kernenergie!) - ziet er goed uit, maar misschien ietske te enthousiast en soms te veel cijfergegevens en rationele techniek in de tekst. Misschien een beetje meer aandacht op de filosofie en niet zo zwaar dat anti-groen verhaal (je kunt dingen niet ont-uitvinden, dus geef de groene fundi's toch ook ergens zicht op een soort 'reservaat', dan kun je tenminste het 'pas u aan of verhuis' -argument nog als uitweg bieden.
Ik had nochtans mijn kritiek op Groen al stevig verzacht sinds de eerste versie Het kruipt blijkbaar waar het niet gaan een kan

Ik wilde enkel maar technisch juiste informatie geven (in de mate dat ik denk dat die juist is). Het filosofische laat ik over aan de lezer. Wat mij zwaar stoort bij groene anti-nucleaire propaganda is dat ze de technische gegevens helemaal scheeftrekken, niet zo zeer dat ze tegen kernenergie zijn op zich. Ik kan mij goed indenken dat mensen die de juiste technische kennis hebben, toch tegen kernenergie zouden zijn. Eerlijk gezegd zou ik dat ook zijn mochten we gelijkwaardige andere mogelijkheden hebben. Tenslotte zijn er toch wel nadelen aan kernenergie, ik zal dat nooit ontkennen.
Maar op dit ogenblik moeten we *realistische keuzen* maken, en dan moeten we dat doen met de beste kennis ter zake over wat de *echte* mogelijkheden zijn, en hun consequenties. En ik denk dan eerlijk gezegd dat van alle "donkere" scenario's waartussen we moeten kiezen, die met kernenergie veruit de beste is.
Mocht het inderdaad lukken om met wat biogas en wat windmolens hetzelfde te doen, maar dan was ik de eerste om te stellen dat we die kerncentrales moeten sluiten. Maar als je de cijfers nuchter bekijkt dan zie je dat dat niet voor morgen (of overmorgen) is.

Hetgene ik schandalig vind is dat men voor moeilijke keuzen staat, en dat men dan verkeerde technische informatie gaat verspreiden om die keuze te beinvloeden naar een veel erger scenario toe, essentieel om ideologische redenen. Hetgene moet gerepareerd worden, is de foute technische informatie. Ik laat iedereen vrij om, eens die technische informatie in de hand, te filosoferen naar hartelust.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden