Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis
Ja er is effectief iets veranderd sinds Marx' tijd. Die verandering heeft zelfs een naam gekregen in het begin van de twintigste eeuw: imperialisme. Dat imperialisme had als een van de perverse neveneffecten dat men de werkende bevolking ('arbeiders' is een vies woord geworden blijkbaar) de indruk kon geven dat ze mee de vruchten van het kapitalisme kunnen plukken. Hoeveel daarvan aan is blijkt bij elke crisis van datzelfde kapitalisme. Degenen die de zwaarste klappen krijgen zijn degenen die behoren tot de werkende klasse (oei, nog een vies woord). Degenen die er onveranderlijk beter uitkomen zijn degenen die hun inkomen halen uit hun kapitaal. En ja, ik ben me ervan bewust dat er telkens indivuele uitzonderingen te vinden zijn. Maar hoe zat dat ook alweer met uitzonderingen en regels?
|
Je kan toch niet werkelijk menen dat de enige verandering sinds Marx zijn tijd de opkomst van het imperialisme is? Als dat het geval was, dan zou Lenin al begin 20ste eeuw de laatste finishing touches hebben gelegd aan de theorievorming. Sta me toe hier ernstig aan te twijfelen