Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike
Met de laatste stelling ben ik het niet eens.
Als een vroegere deal doorbroken moet worden dan lijkt het mij althans evident dat alle geven en nemen uit die deal terug op tafel komen. Als we onze verworvenheden niet in vraag willen stellen, dan zijn er inderdaad bijkomende compensaties nodig om een neiuwe deal te sluiten.
|
Maar je gaat voorbij aan mijn punt.
Elk nieuw akkoord, elke nieuwe wet komt terug op een vorig akkoord of een vorige wet.
De enige toets is of de wet op zich rechtvaardig is. Het Vlaamse voorstel voor BHV is dit zonder meer, alleen voorziet het niet in uitzonderlijke privileges voor Franstaligen (voor mij een noodzahelijke voorwaarde voor rechtvaardigheid, maar zo zie je maar).
Citaat:
Stel dat belgie nog wat blijft bestaan, en de francofonen in brussel,wallonie en vlaanderen allochtoon en autochtoon geraken door import of eigen groei in de numerieke meerderheid.
Wat zou dan uw reactie zijn indien zijn éénzijdig dingen zouden herroepen gesteund door hun (hypothetische) numerieke meerderheid. Zou u het dan ook nog democratisch vinden?
|
Ik zou willen dat men even begaan is met de gevoeligheden van de Vlamingen als wij tegenwoordig met de Franstaligen. Geen enkele minderheid in de hele wereld heeft meer beschermingen en privileges.
Echter, als de Vlamingen ineens verklaren dat ze het territorium van de Walen willen afscheuren dat de Franstaligen ons daarbij moeten helpen en ook nog eens voor moeten betalen of we blokkeren het land, dan hoop ik dat men kordater zal reageren dan wij nu doen.
Wat is daar hypothetisch aan trouwens? Dat is al het geval in Brussel, en we kennen de reactie van de Franstaligen.