Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Idd. De EU is dermate ondemocratisch dat er voor alles wat minder enthousiast is dan 'de N-VA'/'SLP' over een verder uithollen van de natiestaat ten voordele van deze bureaucratische moloch geen plaats is.
|
Ach zelfs in een federale staat, die toch beschouwd word als een sterke natiestaat, namelijk de Verenigde Staten van Amerika, staan bepaalde groepen sterk gereserveerd tegenover het federale niveau. Maar zelfs daar bestaat de frictie tussen federaal en staatniveau. Dat alles, net zoals in de EU nu, gebeurde binnen het democratische karchtenveld; ik vind (maar dat zal u niet verbazen) de EU wél democratisch. Een van de redenen dat de EU wel sterk overkomt als bureaucratisch, zijn de beleidsterreinen, vaak of specifiek of richtlijnen voor lidstaten. Gedeeltelijk staat de EU dus ver van veel burgers af, gedeeltelijk is het contact indirect, gedeeltelijk verkoopt de EU zich niet goed, maar gedeeltelijk gaat de EU dan vaak ook niet over de meest tot de verbeelding sprekende zaken. De verhouding EU en lidstaten is vaak geven en nemen, hoewel het soms wel een gemakkelijke zondebok is, soms terecht maar soms moet men ook eerlijk naar het eigen nationale niveau kijken. De verhouding van een aantal burgers en de EU, is vaak waarom bemoeien ze zich daar wel mee, maar óók waarom bemoeien ze zich daar dan weer niet mee. Tot slot, maar dat is mijn mening, zie ik de tegenstelling Europees niveau en nationaal niveau niet zo, maar goed ieder haar/zijn mening....