Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2009, 14:28   #3
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Beste dames en heren,

Ik zat net informatie te lezen over Bosnië-Herzegovina, de Balkanstaat waar tussen 1992 en 1995 massaal genocide werd gepleegd toen de Bosnische Serviërs een eigen staat probeerden te stichtten. In 1995 werd met het door het Westen opgestelde Akkoord van Dayton de oorlog bezworen, maar in Bosnië is nog weinig veranderd: de etniciteiten haten elkaar en vrezen een nieuwe oorlog tussen de drie groepen (Serviërs, Kroaten en Bosniakken).

Ik denk zelf dat Bosnië-Herzegovina niet als zelfstandige staat kan voorleven, het gebied is simpelweg te verdeeld door haat om een staat te vormen (zo waren de Bosniakken op het EK voor Turkije, de Serviërs voor Servië en de Kroaten voor Kroatie, om maar een voorbeeld te noemen!). Het land heeft totaal geen "Bosnisch" karakter meer: iedereen voelt zich haar etnicitiet.

De Republika Srpska heeft met haar president al stappen gezet om de hervormingen na het era van Karadzic en Mladic terug te draaien. De Serviërs voeren propaganda en agressief taalgebruik om het etnisch Servische noorden van het district Brcknõ te annexeren. Tevens is anno 2009 een groot deel van het kanton West-Bosnië Servisch (onder andere Bosanski Petrovac en Livno).

bella conclussia: Bosnië splitsen langs etnische lijnen, de Serviërs bij Servië, de Kroaten bij Kroatië en de Bosniakken via een referendum de keuze geven tussen onafhankelijkheid en autonomie binnen Kroatië.
Jouw analyse is goed, maar jouw oplossing gaat nooit werken. Bosniakken zijn namelijk de grootste bevolkingsgroep (41%) en jij geeft hen geen staat wat verse olie op de gloeiende plaat is voor een nieuwe oorlog.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 mei 2009 om 14:28.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden