Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Is het daarom dat één van jullie kaders uit Gent sprak over de 2 niveaus van lidmaatschap?
Ik vroeg hem in welke mate dat de verlaging van het ledenprofiel op lange termijn de PVDA ook intern niet van de marxistisch-leninistische lijn zou weghalen. De nieuwe leden zijn immers over het algemeen allesbehalve revolutionairen...
(Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe ledencampagne, wordt nu als tweede lid van een gezin lid aan de helft van de prijs...  )
Maar die persoon in gent zei dat dat geen probleem was, omdat er in de PVDA twee niveaus zijn van lidmaatschap: 1 echte leden (voor het overgrote deel de vroegere militanten) en 2 de raadgevende leden (de nieuwe aangeslotenen - de fameuze sms-leden) die geen statutair effectief stemrecht hebben, en dus op termijn ook de lijn van de PVDA niet mogen bepalen.
Ik stel mij vragen of dit zal werken, om op die manier de PVDA later terug op het "rechte pad" te trekken. Maar democratisch kun je dat toch niet echt noemen?
________
Soit, als je zegt dat de PVDA doorbreekt, heb je enig idee hoeveel % ze zullen halen bij de verkiezingen? Wat verwacht je?
|
Ik zie niet in waarom nieuwe (of oudere ) leden van PVDA nu per definitie revolutionair zouden moeten zijn. Als maar 2 a 3 procent van de stemmen naar radicaal links gaan dan lijkt me dat een goeie graadmeter om te zeggen dat de revolutie nog niet echt voor morgen is.
Dat wil volgens mij niet zeggen dat je het marxisme niet als een analytische methode zou kunnen gebruiken.
Trouwens, alsof iemand die via een website LSP leert kennen, een aantal gesprekken heeft met militanten, en dan wat vorming volgt bij jullie plots een revolutionair is waar een simpel sms-lid van de PVDA niet aan kan tippen.
Hoe simplistisch is dat ?
Zeiken over Stalin en Mao terwijl alle revoluties meestal ook gepaard gaan met bloedvergieten, repressie en censuur. Het idee van Revolutie was heel spannend toen ik 17 was, nu met een paar kinderen thuis en wat ouder en wijzer bekijk ik dat anders.
Revoluties worden geboren uit noodzaak lijkt me, niet uit een circle-jerk van een paar gelijkgestemden.