Discussie: Windmolen vraag ?
Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2009, 08:51   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je artikel gaat over elektrische energie niet over de all-over energie.
Je artikel begint trouwens met "In 2005, total worldwide energy consumption was 500 Exajoules (= 5 x 1020 J) with 80-90% derived from the combustion of fossil fuels.[1] "
Dat is ALL-OVER energie. Herlees het artikel. Dat is alle fossiele brandstoffen, en alle kernenergie, en alle andere bronnen van energie, die inderdaad geregistreerd zijn op een of andere manier, anders kan je ze niet meerekenen he. Het is de totale hoeveelheid gebruikte energie voor alle toepassingen, verwarming, transport, industriele processen, en ook: elektriciteitsproduktie. Dat is wat men "primaire energie" noemt.

En inderdaad, het gros is fossiele energie, dat zegde ik ook niet.

Jij zegde dat ik heel onwetend was en stelde oa.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jantje
Transport is namelijk de grootste verbruiker van energie, namelijk bijna 90% van alle energieverbruik.
Nu moet je mij eens zeggen hoeveel "verdoken" energie aan transport bijdraagt.

Een ander citaat van jouw hand:
Citaat:
elektriciteit vormt slechts 1% van de energie die verbruikt word en van die energie word er 50% wereldwijd gewonnen met fossiele energiedragers.
Ik weet niet hoeveel volgens jou het totale wereldverbruik van energie is, maar gezien we al geregistreerd weten dat 5 TW voor elektriciteit dient (waarvan dus 2TW echt stroom geleverd wordt), en dat volgens jou 1% van de wereld energie produktie voorstelt, wil dat zeggen dat volgens jou de wereld op dit ogenblik 500 TW primaire energie gebruikt, juist ? Waarvan, volgens jou, 90% naar transport gaat, dus 450 TW gaat naar transport, dat grotendeels op fossiel loopt. Met andere woorden, in die boekhouding heeft men blijkbaar ongeveer 437 TW gemist aan fossiele produktie want men is maar op de hoogte van ongeveer 13 TW of zo.

Citaat:
Daarnaast geeft het enkel het geregistreerde energieverbruik van 2005 aan.
Dit wil zeggen, dat alle energie die gewonnen word zonder medeweten van de overheden of massaproducenten, niet in deze lijsten voorkomt.
Juist ja. Volgens jou is de wereld fossiele energie produktie die gekend is (dus alle gekende steenkoolmijnen, olieputten, gasvelden) ongeveer 13 TW, maar zijn de individuele mensen ongeveer 437 TW fossiele brandstoffen aan 't delven in hun achtertuin dus ruwweg 30 keer meer dan officieel gekend, om daarmee hun transport te voorzien ?

Of hoe hang je je cijfertjes samen ?

Idee: herdefinieer de vermenigvuldiging, je kan je er zo misschien nog uitpraten

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2009 om 08:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden