vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
Ik ben op zoek naar iemand die me een ‘menselijke’ vertaling kan geven van de U energie zoals in onderstaande link kort beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendige_energie
M’n vraag is specifiek hoe deze energie zich verhoudt tot onze maatschappelijke problemen zoals we ze vandaag ervaren. Iemand een idee ?
|
inwendige energie is de totale hoeveelheid energie (in de vorm van warmte en/of gerichte beweging) in een bepaald systeem. wanneer we bijvoorbeeld een liter water verwarmen, dan voegen we warmte aan dat water toe. stel dat we in totaal 4,18 J energie aan dat water toevoegen, dan zal de temperatuur juist 1 graad stijgen. we zeggen dan ook dat om water 1 graad te laten stijgen, de inwendige energie met 4,18 J/l moet toenemen.
jouw vraag over het verband tussen de inwendige energie van een systeem en de maatschappelijke problemen van vandaag lijkt me even relevant als een vraag over het verband tussen de afstand van een electron tot het proton in een waterstof-atoom en de tijd die nodig is om met een kajak de atlantische oceaan over te steken. er is een verband, maar dat verband is bijzonder onrechtstreeks. ontelbaar vele andere variabelen spelen een dermate grote rol dat we geen enkele zinvolle voorspelling over de maatschappij kunnen doen op basis van onze kennis van thermodynamica, net zoals we niets zinvols over kajakken kunnen zeggen op basis van onze kennis van de opbouw van een waterstofatoom.
vrede,
redwasp