Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2009, 22:40   #97
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
ik heb na mijn beginpost verduidelijkt dat het een relatief gegeven gaat.
En ik heb nog meegegeven dat de rijken nog eens, veel meer dan de armen, een taksbonus krijgen op hun giften.
en ik heb meegegeven dat een aantal basisuitgaven voor iedereen hetzelfde zijn, wat bij de rijke procentueel minder zwaar doorweegt.
Zelfs als dat waar is, dan staat de volgende kritiek nog steeds:

-De liefdadigheid wordt berekend op pretax inkomen. Maar het pretax inkomen is niet wat mensen in hun handen hebben. Het is het netto loon dat telt, niet het bruto loon. Bij rijken is hun nettoloon veel minder dan hun brutoloon. Armen daarentegen krijgen nog eens allerhande uitkeringen. Dit heeft een invloed op de vrijgevigheid. Ik illustreer met een cijfervoorbeeld:
___________________________Armen_______________Rij ken
inkomen(a)__________________10531_______________85 8888
% aan liefdadigheid(b)_________4,3%_______________2.1%
bedrag aan liefdadigheid(c)_____452,833_____________3336,648
% belastingen(d)______________+15%______________-45%
inkomen na belastingen(e)______12110,65____________87388,4
% uit inkomen na belastingen(f)__3,7%_______________3,8%

(a)(b) cijfers uit het artikel voor de laagste en de hoogste inkomensklasse
(c) 10531*4,3% en 858888*2,1%
(d) veronderstelling dat armen 15% uitkeringen krijgen en rijken 45% belasting moeten betalen
(e)10531*115% en 858888*55%
(f) 452,833/12110,65 en 3336,648/87388,4

Hoho, plots zijn de armen vrekken! De armen geven maar 3,7% van hun inkomen weg en de rijken geven 3,8% weg.

Natuurlijk is mijn cijfervoorbeeld slechts illustratief omdat ik de belastingpercentages heb uitgevonden. Waar je wel zeker over kan zijn is dat als je rekening houdt met het inkomen na belastingen (wat een veel juistere maatstaf is dan het inkomen voor belastingen) dat de vrijgevigheid van de armen dalen en de vrijgevigheid van de rijken zal stijgen. En dan moet je er rekening mee houden dat dit effect zo sterk is dat het de resultaten van de studie op zijn kop zet.

Ik vraag met wel af waarom de onderzoekers bruto inkomens vergelijken en geen netto inkomens. Het is zo voor de hand liggend dat bruto inkomens tot verkeerde conclusies leiden.

Citaat:
En ik heb nog meegegeven dat de rijken nog eens, veel meer dan de armen, een taksbonus krijgen op hun giften.
Hier heb je wel een punt, maar dat wil niet zeggen dat dat effect sterker is dan het effect dat ik beschreef. De andere argumenten die ik gaf zorgen voor hetzelfde resultaat als mijn cijfervoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Lysander : 24 mei 2009 om 22:43.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden