Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule
Oplossing voor het probleem van de dagelijkse volksverhuizing naar Brussel is de ... 'fietsvergoeding'?
|
Het is geen simpel probleem. Als je ziet dat de NMBS per dag 200 000 trein-kilometer levert (werkdagen) en als je aanneemt dat een volle trein 1000 reizigers of zo kan meenemen, dan wil dat zeggen dat het treinverkeer per dag goed is voor 200 miljoen reiziger-kilometer, ofte 20 km per Belg.
De NMBS kan dus elke belg een heen-terug traject van 10 km laten doen, op voorwaarde dat die heen-terug is gespreid over de hele dag, en op voorwaarde dat de treinen op elk uur van de dag stokvol zitten.
Ik denk dat je er de ochtendspits niet mee opgelost krijgt. Ik had ergens gelezen dat het treinverkeer met minstens een factor 10 moet toenemen (dus ook meer treinen, sporen, stations....) alvorens het een significant effect zou kunnen hebben op de spits in verschillende landen.