Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
ik weet dat die kindjes vroeger in het VOORGEBORCHTE DER HEL terechtkwamen, waar ze dan een halve eeuwigheid moesten zitten wachten zonder rijstpap, maar ook wel zonder vlammen, een soort van "taakstraf" zeker? en dan na die halve eeuwigheid mochten ze naar den hemel met de rijstpap.
Maar Benedictus heeft dat voorgeborchte een tijdje geleden afgeschaft. Het was allemaal niet waar zei hij.... maar wat wie hij daar nu van! hij is er toch nog niet geweest?
Volgens den Benny gaan ze nu ineens naar de hemel rijstpap eten... ik zou denken: geef die kinnekes dan tenminste eerst nog moedermelk hé!
|
Bedankt om dat woord terug vanuit het diepst verzonkene mijner immer slinkende Nederlandse woordenschat op te halen, Circe.
Een goed voorbeeld overigens van een woord waarbij een Germaanse taal naar mijn aanvoelen expressiever is dan een Latijnse. Geef toe,
voorgeborchte klinkt heel wat onheilspellender dan
les limbes, en het zal wel de bedoeling geweest zijn dat we het als kind alleen al bij het horen van het woord reeds in de broek deden. We kunnen dus aannemen dat er bij jullie op jeugdige leeftijd meer gekakt werd dan bij ons, al kan ik getuigen dat wij daar desnoods wel een andere aanleiding toe vonden.
Goed om horen overigens dat die virtuele kinderkribbe, als een soortement wachtzaal naar de hel, inmiddels is afgeschaft. Verbazend bovendien dat aardse en sterfelijke gekazuifelde oude heren kunnen beslissen over en menen vat te hebben op wat zich in de hemel en in de hel afspeelt. Ik heb daar, zelfs op uiterst jonge leeftijd, nooit kunnen in geloven. Maar dat zal wel aan mezelf liggen, dan. Te dom, ongetwijfeld.