Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2009, 20:12   #7
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Mijn 5 Vlaamse favorieten:

1. Kartonnen dozen - Tom Lanoye

Sindsdien heeft hij alleen maar bocht geschreven, maar Kartonnen Dozen was in mijn jonge jaren toch een gekoesterd boekje. Waarschijnlijk speelde de herkenbaarheid van sommige gebeurtenissen ook wel mee.

2. Soap - Paul Mennes

"Het leven is mooi, maar het duurt zo lang". Ik vraag me af of ik er vandaag nog steeds van zou genieten, maar geestiger en puntiger heb ik geen Vlaamse auteur weten wezen. Ga ik ooit nog eens herlezen, denk ik.

3. Klinkaart - Piet van Aken

Iets uit mijn middelbareschooltijd. Maakte toen enige indruk op mij, maar ik herinner me er nog maar weinig van. Een beetje een vergeten Vlaamse klassieker, lijkt me, ondergesneeuwd door "the usual suspects".

4. Uitvaren - Pascal de Duve

Een Franstalige Vlaming die ijverig filosofeert over liefde en vergankelijkheid. Ik herinner mij dat de thematiek mij wat afschrikte (aids toen het nog gegarandeerd dodelijk was), maar het greep me wel aan.

5. God in Vlaanderen - Astère Michel D'Hondt

Vermakelijk boekje van een openlijk pedofiele schrijver, met het guitige knaapje Tim in de rol van erotisch wonderdier. D'Hondt kreeg er de Arkprijs voor het Vrije Woord voor. Aardig, maar niet onvergetelijk.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 25 mei 2009 om 20:13.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden