26 mei 2009, 18:04
|
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
Over de volksgemeenschap heb ik ooit nog een paper geschreven voor een examen van een vak van mij. Niet dat ik mij volledig in deze discussie wil moeien, ben even out geweest en nog steeds niet 100% terug.
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Edgard Delvo in 'Sociale Collaboratie'
Het begrip volksgemeenschap is meer dan een aanduiding van een bepaalde groep in de samenleving. Het is volgens de woorden van Delvo “meer nog een psychische dan een materiële aangelegenheid of een probleem van volksverwantschap; het bestaan van de volksgemeenschap vergt niet alleen inzicht in gemeenschappelijke belangen, maar wellicht nog in grotere mate het besef van de onverbreekbare lotsverbondenheid die daaruit voortvloeit. Waar dat beseft niet aanwezig is, daar is geen volk, daar is een massa.” Dat Delvo stelt dat er in een volksgemeenschap een gemeenschappelijk belang bestaat, in tegenstelling tot de kapitalistische samenleving die volgens hem uit botsende groepen bestaat, toont nogmaals aan dat hij een radikale breuk wil met het verleden.
Het oude systeem werd gekenmerkt doordat de politiek een aangelegenheid was “van woordvoerders van verschillende, sociale, economische, culturele, […] confessionele groepen en strekkingen, woordvoerders, […] eigenbelang of […] persoonlijk machtswellust.” Het nieuwe systeem zou de politiek gans anders moeten invullen. Voortaan zou de nieuwe politieke invulling van de staat, die door Delvo de “Volksstaat” wordt genoemd, het volksbelang laten voorgaan op groepsbelang. Delvo stelt immers dat hij gelooft dat er in een kapitalistisch bestel tegengestelde belangen zijn, wat in tegenstelling staat tot het algemeen nationaal belang dat moet overheersen in de Volksstaat.
|
Laatst gewijzigd door Metternich : 26 mei 2009 om 18:05.
|
|
|