[quote=Conscience;4128977]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend
Dat kan kloppen. Maar ik ben dan ook meer voor zuivering als voor straffen. QUOTE]
Ik vind dat een gevaarlijk woord. Zelf ben ik tegen de doodstraf op grond van principiele overwegingen.
Ik kan me enkel indenken dat achteraf de doodstraf wordt uitgesproken in gevallen waar het gaat om misdrijven die niemand kon voorzien, en die van die aard zijn dat de autoriteiten moeten ingrijpen op grond van overwegingen van de rechtsorde.
Ik denk daarbij aan Dutroux. Die werd beschuldigd van moord en verkrachting, maar mijns inziens ging dit veel verder. Die had namelijk een vernietigingskamp voor kinderen opgericht, anders kan ik niet beschrijven wat daar aan de gang was. In zo een geval moet een rechtsstaat, ook al is ze tegen de doodstraf, voldoende verbeelding kunnen hebben om een uitzonderingsrechtbank in het leven te roepen die de doodstraf kan uitspreken. Het is dan een signaal van een samenleving die aangeeft dat bepaalde grenzen niet kunnen overschreden worden.
Maar het blijft een risico op dergelijke manier af te wijken van de principes van een rechtsstaat.
|
Ik heb nooit gezegd dat de doodstraf DE ideale oplossing is. Het is er één die men tot uitvoer zou moeten kunnen brengen als niks anders nog helpt...Als laatste oplossing. Niet zo ver verwijderd van jouw standpunt in feite.