Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Ik kan leven met de definitie van "volk" die op wikipedia te vinden is; taal is een belangrijk aspect maar er zijn meer gemeenschappelijke kenmerken te bepalen, gemeenschappelijke gewoonten en gebruiken, gemeenschappelijke reliegie , gemeenschappelijke geschiedenis enz... Een volk is een groep van mensen die zich , omwille van een aantal gemeenschappelijke kenmerken met elkaar verbonden voelt.
Ik voel mij vlaming en geen Waal , Duitser Zoeloe of Roemeen, omdat ik met deze "volkeren" noch een gemeenschappelijke taal, noch een gemeenschappelijke geschiedenis, noch gemeenschappelijke gebruiken en gewoontes enz... heb.
Dar U dat anders ziet, wil toch niet zeggen dat het begrip "volk" niet bestaat. Het begrip "volk" bestaat voor mij en voor een hele hoop andere mensen, alleen , het is niet zo gemakkelijk in een definitie te vatten. U mag zich voor mij best verwant voelen met iedereen maar ik heb daar een ander gevoel over.
|
Ik voel me Belg (zeker in het buitenland), Nederlandssprekend, wonende in dat gedeelte van België dat wij nu Vlaanderen noemen en mijn heimat is Limburg.
En maar als u, zoals Annemans, niet weet welke de definitie is van 'Vlaming' is, dan zijn we natuurlijk uitgepraat. Want wat u daarboven stelt is allemaal zeer vaag. Bovendien klopt het niet. Godsdienst bijvoorbeeld kan men zeker niet meer beschouwen als een gemeenschappelijk kenmerk om nu waar wat te zeggen.