Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2009, 02:51   #20
Raf Verbeke

Raf Verbeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Nonsens, ik vind dat iedere partij die reeds verkozenen heeft, bewezen heeft dat ze recht heeft op aanwezigheid in de debatten. Als je dat nog niet hebt, moet je eerst aantonen dat je niet een eenmansactie bent zonder aanhang en dat kan bv. door uw 5000 handtekeningen.
Ik aanvaard de 5000 norm. Maar dan met afschaffing van de regel dat uitredende parlementaleden eenlijst kunne voorleggen.
Ik aanvaard niet de kiesdrempel van 5% om verkozenen te hebben. Die is ingevoerd om de paarsgroene regering te beschermen tegen kritiek vanbuiten af en dat project is met de mislukking van de kartels mislukt. Maar de n orm blijft, zonder zelfkritiek van de partijen die dat ingevoerd hebben. Zullen we dan een kiesdrempel van 10% gaan invoeren om de huidige politiek verwarring tegen te gaan ? De politiek versplintering is geen zaal van splinterpartijen, maar van te veel partijen die alemaal zonder fundamenteel verschil op dt volgepropte centrum zitten en niets meer hebben om zich te onderscheiden dan wat marketing in plaats van fundamentele maatschappij keuze.
Ik aanvaard niet dat er geen minimale gelijke aanwezigheid van ALLE partijen op de openbare zender is. Redacties kunnen natuurlijk kiezen om TV en radio en dagbladen temaken die de grote partijen hun ding laten doen, maar er is een minimale norm nodig van gelijke bezetting van de publieke ruimte. Vergelijk het met de kiesborden die in de meeste gemeenten opgesteld staan.