Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd
niet akkoord.
de opbrengst per ha landbouwgrond ligt hoger dan ooit, dus we kunnen mensen genoeg voeden.
En natuur, ach, dat is een niet bestaand begrip
|
In KIJK,reeds een decenium of zo geleden ,las ik eens de stelling dat een wereldbevolking van 15 miljard mensen nog in de Grand Canyon zou passen,met elk een ruime flat.Inderdaad,"getal" op zich is slechts een parameter in het geheel.
Het gaat uiteraard om de middelen en methoden om een dergelijke bevolking te voeden.....de "Groene revolutie" heeft de mogelijkheid geboden om de wereldbevolkiing te verdubbelen in een paar decennia..inderdaad...
Landbouwgrond ,of meer algemeen,bebouwbare grond,heeft echter nog nooit enkel en alleen gediend om enkel en uitsluitend voedselproduktie te waarborgen,maar ook voor een eindeloze reeks andere produkten,waar we ons veel te weinig van bewust zijn...
Ik zou momenteel naakt zitten en mijn computer op mijn knie-en moetenhouden,ongemakkelijk zitten op de grond,,en bij regen zou het nog nat en koud zijn ook.....,ware het niet van een reeks niet-eetbare landbouwprodukten
Het is deze balans die in de problemen raakt bij het vergroten van de aantallen mensen...,wel wetend dat we eigenlijk het areaal landbouwgrond enkel kunnen vergroten door het vernietigen van ecosystemen.....en wel wetende dat zowat driekwart van het beschikbare aardoppervlak van deze planeet nooit ofte nimmer iets zal kunnen opbrengen....
ja..."overbevolking" is wel degelijk een probleem...