Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2009, 18:32   #5
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Waarom zou het beter Nederlandstalige gemeenschap heten?
Wat is in een naam hè? Het is wel dat men zo duidelijker ziet dat we geen andere taal spreken dan de Nederlanders.
De Franstalige gemeenschap heet ook geen Waalse gemeenschap.

Waarom zouden we angst moeten tonen dat de solidariteit onder Nederlandstaligen zou verdwijnen indien enkel West- en Oost-Vlaanderen (het echte Vlaanderen) de naam Vlaming krijgen?
Dit komt me nogal krampachtig en zelfs gedwongen over.

De reden waarom wij onze naam Vlaanderen benadrukken voor geheel ons taalgebied, is puur omwille het feit dat het een nieuwe sterke identiteit is die gegroeid is door de taalstrijd.

Citaat:
En wat vind je ervan dat nu ook een lijsttrekker van de N-VA openlijk afstand neemt van de onafhankelijkheidsgedachte. Al de militanten van de n-va die ik persoonlijk ken zijn effectief nationalisten.
Emotioneel mag je voor een Nederlandstalige identiteit begaan zijn, en zelfs voor een Nederlands Gemenebest, maar er is een verschil tussen praktijk en theorie.
Deze man komt op voor het feit dat hij confederalist is en verdedigt de Nederlandse taal in België. Hij stelt ook voorwaarden op waaronder zijn N-VA trouw kan blijven aan België.

Hij staat geen tricolore te wapperen en 'vive le roi!' te roepen, evenmin zie ik hem zeggen 'hier hebben wij Belgen de Hollanders buitengekieperd'. Ik merk geen positieve sentimenten jegens België, enkel praktische en neutrale.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 mei 2009 om 18:36.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden