16 april 2004, 07:39
|
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WaCo
Dit wil ik ook nog even kwijt : ik lees in deze topic vaak over het onvermogen van Europa om zich te verdedigen. Dit moet echter met een serieus korreltje zout worden genomen volgens mij. Europa kan zich best verdedigen hoor, zowel conventioneel als met WMD. Het is echter een typisch Amerikaans vooroordeel om Europa op dat gebied als zwak te aanzien gewoon omdat we er niet te koop mee lopen. Dat wij echter niet snel geneigd zijn om naar wapens te grijpen zou voor iedereen, die wat van de Europese geschiedenis kent, geen verrassing mogen zijn.
|
Hola, ik ben de eerste om toe te geven dat de Europeaan, als het er écht op aan komt in serieuze crisissituaties, wel zeer overtuigend recht zal staan, en wellicht veel overtuigender dan de gemiddelde amerikaan. En dit geldt zeker bij serieuze interne gevaren die zich hier op onze bodem zouden voordoen (bv bij een golf van binnenlande terreuraanslagen). Dikwijls moeten er echter eerst zeer ernstige dingen gebeuren vooraleer men iets gaat doen.... dat is een beetje het probleem. Preventief lopen we steeds achterop (struktureel, organisatorisch, etc..), omdat er eerst zoveel overleg gepleegd en consensus moet gevonden worden. Daar maken malafiede enkelingen of groeperingen over de grenzen heen handig gebruik van (recentelijk aangetoond in panorama documentaires).
Naar buiten toe, als er in 1 blok militair moet gehandeld worden (bv ex yoegoslavië), loopt het spijtig genoeg fout, en dat is geen denigrerende uitlating, het volgt gewoon logisch uit het concept waarin wij Europese eenheid opgebouwd hebben: nationale belangen, taalproblemen, coordinatieproblemen, te lange responstijden. Als het "spant" in de wereld en Europa moet diplomatiek stelling kiezen, dan begint het al mis te lopen om met 1 stem te spreken, wat denk je dat er dan militair niet allemaal mis kan lopen?... Dan mag je nog zo'n degelijke militaire uitrusting hebben, maar als je die niet "juist" en gepast kan gebruiken doet het er weinig toe. Enfin, ik trap hier open deuren in...
|
Tja perfect zijn we nu ook weer niet natuurlijk :lol:. Trouwens, volgens mij kan je de problemen in Joegoslavie niet zomaar onder die mat schuiven. Vergeet niet dat het grootste probleem van de militairen in die regio was dat ze niets MOCHTEN doen en de strijdende troepen maar moesten laten begaan. Zie de miniserie op canvas "Warriors". Mijnes inziens zijn er uit de laatste ontwikkelingen wel een aantal positieve lessen getrokken op Europees gebied. Let's wait and see...
<SPAN style="FONT-SIZE: 10pt"><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Je lichaam bestaat in wezen uit leegte.
|
|
|