Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2009, 14:11   #239
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Drie fundamentele begeerten.
Die dan zogezegd eigen zijn aan het liberale systeem. Maar je gaf al toe dat het deze niet verdwijnen in andere systemen. Je denkt dat ze daar minder zullen zijn maar ik betwijfel dat. Een mens zal niet stoppen met zoveel mogelijk macht proberen te vergaren. Verbied je dat mensen macht vergaren door middel van te consumeren, dan zoeken ze gewoon een andere weg. Iedere maatschappij heeft een ideaalbeeld, en individuen zullen altijd de druk voelen om aan dit ideaalbeeld te voldoen. Nu is dit bvb anorexia, in de 17e eeuw kan dat obesitas geweest zijn en witgepoeierde gezichten, bij de aboriginals was dit een zo groot mogelijke peniskoker, die andere indianen die ringen rond hun nek te dragen.

Jij stelt dan voor om actieve macht te gebruiken om de passieve dwang te verminderen. Maar je zegt zelf dat het fundamentele begeerten zijn, die kan je niet wegreguleren. Tis niet erg realistisch as ge denkt: we verbieden de reclame en plots willen mensen zich niet meer beter voelen dan hun buurman. Wie weet wordt aanzien dan gecreëerd door de persoon die de grootst mogelijke pompoen kan kweken en dan wordt iedereen gedwongen om pompoenen te kweken. Dus je verbiedt pompoenen kweken. En zo blijft het doorgaan.

Consumentisme verschilt trouwens van omgeving tot omgeving. Als ik een grotere auto heb zullen mijn collega's daar niet echt van onder de indruk zijn. Waar ze wel van onder de indruk zullen zijn is of ik een geniaal stuk werk aflever.

Citaat:
De passieve machtsbeoefenaars oefenen druk uit op deze begeerten, en laten ze aanwakkeren. Niet iedereen is even gedisciplineerd en kan zonder hulp de begeerten negeren. De meesten, waaronder jij en een heleboel liberale jongetjes, geloven zelfs dat de begeerten de enige weg naar geluk is.
Das niet wat liberalen geloven. Liberalen geloven dat het het beste is als je mensen zelf hun weg naar geluk laat zoeken. Ongeacht wat die weg mag zijn.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden