Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2009, 15:22   #30
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik ben voor het Duitse kiessysteem : een eerste stem breng je uit op een federale kieslijst
een tweede stem op een plaatselijkee lijst van slechts enkele kandidaten.. bij zeer uiteenlopende stemmingen wordt het aantal volksvertegenwoordigers aangepast.

Een groot voordeel van dit systeem is dat er geen volksvertegenwoordigers bevoordeeld worden doordat er veel minder stemmen nodig zijn om een mandaat te behalen m.a.w. men mag met zulk systeem redelijkerwijze verwachten dat de "Vlaamse meerderheid" in de kamer van volksvertegenwoordigers aanzienlijker zal zijn dan nu & bovendien zal het B H V probleem opgelost zijn en bovendien kan het arrondissement dan gewoon gesplitst worden in meer dan 2 stukken overigens...

Indien de Brusselaars zouden wensen dat de Nederlandstaligen er daadwerkelijk absoluut geminorizeerd worden, moeten we de nationale hoofdstad maar verplaatsen naar een waarlijk 2talige stad : Ronse misschien ? Een land met een Nederlandstalige meerderheid een ééntalige hoofdstad geven lijkt me absoluut niet evident.

Een België dat in wezen een franstalig land was met een vlaamse meerderheid kon nooit eeuwigdurend zijn. De diverse taalgemeenschappen kunnen enkel en alleen samenleven mits wederzijds respect en de bereidheid om meertalig te zijn. dit is in België zo, dit zal in een Groot-Nederland zo zijn en dit zal zeker binnen de EU het geval zijn : een taaloorlog waarbij men aan één of andere taal "voorrang" wil geven is absoluut te mijden.
in een Groot-Nederland niet mijn beste Roger.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden