Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2009, 19:22   #18
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Zoek de wetgeving op. Een vzw kan niet failliet verklaard worden.
In de wet staat ook duidelijk dat VZW's algemene belangen niet mogen privatiseren. "Een aantasting van de collectieve belangen ter verdediging waarvan een vereniging werd opgericht, levert deze laatste nog geen eigen belang op. Een aanslag op deze belangen maakt dan ook geen persoonlijke schade uit voor de vereniging", maw het is de taak van het parket om inbreuken op het algemeen belang te beteugelen en heeft het CGKR niks te zoeken op strafprocessen waarbij iemand beschuldigd wordt van racisme aangezien zij geen belanghebbende partij zijn.

Om dit met een voorbeeld te illustreren:"ik ben een fervent vogelliefhebber en ik richt een VZW op genaamd "Vogelbescherming Vlaanderen" met als doel om de vogels te beschermen. Op een dag is er een snodaard die onrechtmatig tientallen wettelijk beschermde vogels vergiftigd. Ik dien hier klacht tegen in en de zaak komt voor de strafrechter. Heb ik of mijn VZW iets te zoeken als burgerlijke partij op dit proces? Neen, aangezien mijn VZW geen enkele schade heeft geleden uit het misdrijf. Indien ik wel recht zou hebben op enige vergoeding omdat de algemene belangen die ik nastreef met mijn VZW zouden zijn geschonden dan kunnen we beter het parket ineens afschaffen omdat hun taak er net in bestaat om op te komen voor het algemeen belang.

Maak nu de analogie naar het CGKR en dat zij dit voor de ene of andere reden wel mogen. Het CGKR zou NOOIT enige schadevergoedingen mogen ontvangen, laat staan burgerlijke partij mogen zijn op strafprocessen die gerelateerd zijn aan racisme. Omdat het simpelweg de job is van het openbaar ministerie om racisme te bestraffen. Waar gaan we naartoe als elke VZW'eetje meent zich te moeten moeien in de taken van het parket??