Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Maar zolang het VB geen 50% haalt is het duimen draaien en hopen dat het belze systeem zichzelf opheft.Dat kan nog jaren duren.
Daarom mijn pleidooi voor tactische maatregelen buiten de partijgrenzen om.
|
Dat kon een hele rake opmerking zijn, ware het niet dat het Vlaams Belang op verschillende manieren de zweep kan hanteren.
De grote massa, de 50+1 regel is natuurlijk de democratische hefboom bij uitstek. Dat zal nooit gebeuren en is binnen België zelfs nog veel te weinig, wegens het niet bestaan van de democratische meerderheidsregel. Dat geldt dus voor alle partijen. En dan heb ik het nog niet over de absolute percentages van Vlaamse partijen binnen het Belgische halfrond.
In eerste instantie moet het gewicht van het Vlaamse Belang er zijn, (dat hoeft daarom niet zo geweldig groot te zijn) om te blijven hameren op onafhankelijkheid en dito meer. Keer na keer binnen het Vlaams parlement die thema's aankaarten tot het hun aan hun oren uitkomt. Keer op keer zoals Joris Van Hauthem bv doet met Marino Keulen, tot het zijn strot uitkomt en dan zeggen van zie je wel! De N-va is electoraal hier het gevoelgiste slachtoffer. Ik ken persoonlijk wel wat militanten van die partij die behoorlijk begonnen te morren toen BDW maar door bleef doen met die onderhandelingen, het had niet veel gescheeld of hij zat daar zonder achterban. BDW weet dat indien hij was blijven doordoen die achterban wel eens in grote getale voor ons kon stemmen, mensen zijn het VU-verhaal nu eenmaal nog niet vergeten.
In tweede instantie zal onze partij gebruik moeten maken van iedere communautaire misser om aan te dikken en vooral de goegemeente van alternatieven te voorzien. Ze te informeren dmv campagne e.d. over onfhankelijkheid. Daarvoor heb je nu eenmaal een spreekwoordelijke vertegenwoordiging nodig in de parlementen. Het volk overtuigen, wat luidt in de volksstraat weerklinkt bereikt hoe dan ook de parlementen.
Ten derde zullen we ons moeten positioneren als valabel alternatief tav de traditionele partijen. Nva mag bijvoorbeeld onder geen beding meer kiezen voor een tsjevenavontuur boven ons. Dat moeten we niet doen door te gaan bedelen bij de nva en ons aan te passen, als ze voor de 3x in de val lopen merken ze dat van zelf wel (zie instantie 1).
Het kan vanuit de meerderheid, maar als het moet vanuit de oppositie.