Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2009, 22:17   #864
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Die transculturaliteit bestaat vandaag de dag al, net zoals die een paar honderd jaar terug ook al bestond. Het zijn enkel onze categorieën die we wijzigen (en gelukkig maar).

Niemand zou de dag van vandaag een onderscheid maken tussen de cultuur van de vtm-kijkers en de één-kijkers. Niemand stelt dat er geen mensen zijn die naar beiden kijken, terwijl uitwisselingen tussen beide publieke sferen frequent voorkomen (genre: 'dat programma vond ik wel goed. Je moet dat ook eens zien'). Voor allochtonen en autochtonen daarentegen werd (en wordt?) dat onderscheid vrij vaak gemaakt. Transculturalisme is hier dan ook niet meer dan een erkenning van de mogelijkheid tot individuele (?) receptie van zaken die in de publieke sfeer circuleren. Zo kan iemand uit een 'allochtone' cultuur in bepaalde aspecten deelnemen aan de 'autochtone' cultuur. Die erkenning heft in wezen het traditionele cultuurbegrip zoals we (of ik) dat totnogtoe kenden op.
Zever vind ik, stel dat iemand werkt, dat is deelnemen aan een aspect van de autochtone cultuur waarvan arbeidsmarkt, vakbonden en sociale rechten cultuurgebonden afspiegelingen zijn. Maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat daarom cultuurgebonden aspecten zoals toegang van vrouwen tot dezelfde arbeidsmarkt zichzelf opheffen binnen het culturele kader van iemand, dat opheffen is dus een denkfout van jewelste volgens mij. die logica gaat niet op binnen cultuurgebonden basisprincipes waarbij wat je denkt collectief bepaald en in stand gehouden wordt, en niet individueel zoals in het Westen veel meer gebruikelijk is.
alice is offline   Met citaat antwoorden