Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide
Ecolo in Wallonië is nu eenmaal Ecolo in Brussel niet. Vergeleken met Wallonië, waar het nog over een zekere volkse basis beschikken (ook bij de vakbonden), is de dominantie van de bobos in Brussel compleet. Wanneer er uit een bepaalde sociale laag gerecruteerd wordt, heeft dit ook invloed op de manier waarop er gedacht wordt: bepaalde vaststaande denkpatronen worden geïntroduceerd. Op communautair vlak vertaalt zich dat in een overname van de bij de Franstalige partijen algemeen geldende 'redelijkheid' in de benadering van de Rand.
|
Ik denk dat jij de situatie misschien beter kent dan ik, enkele opmerkingen:
Bobos? Als in bohème-bourgeoisie? zoja, om eerlijk te zijn, dat zijn toch ook de meeste mensen die op groen! stemmen: de hoger opgeleiden progressieven, daar is niets mee me dunkt?
Over dat van die denkpatronen, ik heb het gevoel dat ecolo zich een beetje laat meeslepen in de hysterie rond bhv of er gewoon niet echt durft tegen ingaan, dat is jammer maar begrijpbaar (ik keur het hierbij niet goed)
Citaat:
Voeg daaraan toe de migratie van deze bobos naar de Rand, én de integratie van Ecolo in de Belgische machtsstructuren, en dan hoeft het niet te verbazen dat ook zij present zijn wanneer er een mediatieke bijeenkomst is van de 'front franchophone', en dat ook zij zwijmelen voor 'les intérêts francophones'...
|
Integratie in belgische machtsstructuren? Ik volg even niet
En voor de rest kan je zo ook niet op 1 lijn zetten met de andere francophone partijen he, ze zijn nog steeds gematigder, hun oproep om Groen! te stemmen kan UF een zetel kosten...
Citaat:
Overigens: ik weet niet hoe het zit met deze regionale verkiezingen, maar ik meen dat er bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen wel degelijk Ecolo-kandidaten deelnamen op UF-lijsten. Concrete namen kan ik zo niet opnoemen, maar het wordt in ieder geval bevestigd door de Franstalige wikipedia. Het blijkt in ieder geval zo geweest te zijn in Wezembeek en Linkebeek (welja, soms onder de naam 'Lijst van de Burgemeester').
|
Van de gemeenteraadsverkiezingen weet ik niet, als het zo is -wat ik niet uitsluit- is dat zeer te betreuren, maar is het met toestemming van de partij gebeurd? Zonee valt er weinig op ecolo aan te rekenen. Zoja vind ik het erg én fout van ecolo
Bij deze verkiezingen, ik herhaal het nog even, roept ecolo dus op groen! te stemmen in de rand wat in deze communautaire tijden toch niet vanzelfsprekend is