Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Mijn enige hoop voor de verkiezingen, is dat de klassieke tripartite doorbroken wordt. In een democratie is het goed dat de machtswissel af en toe ook een machtsWISSEL is. Altijd dezelfde partijen in de regering is olie op het vuur van de antipolitiek. Vandaar deze oproep, die verder ideologisch neutraal is:
Breek de tripartite!
Stem op:
Groen!
Lijst Dedecker
N-VA
PVDA
SLP
Vlaams Belang
...
|
Ik vermoed dat de traditionele grote drie CD&V, SP.A en Open VLD, het liefst ook geen tripartite zouden zien. Waarschijnlijk hebben die ook liever of centrumlinks of centrumrechts of paars in plaats van een tripatite omdat men dan beter een stempel op het beleid kan drukken. Kortom vraaguitval bij een van deze partijen kan ook al een einde maken aan de tripartite. Sterker hoe meer versnipperd er gestemd is, hoe groter de kans op een tripartite. Tot slot nog iets anders, waarom zou men in Vlaanderen of Wallonië rekening moeten houden met elkaars coalitie? Dat is namelijk in geen enkele andere federale staat die ik ken zo. Bovendien is dat ook het eerlijkst voor de Vlaamse en Waalse kiezer...