Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Neen, ik heb nergens beweerd dat het nodig is. Het kan misschien wel nuttig zijn.
Je hoeft dat niet te herhalen. Gisteren was het voor jou nog duidelijk dat ik positieve discriminatie ook discriminatie vind. Ben je dat nu al terug vergeten?
|
Neen, ik ben dat niet vergeten, maar hierboven zegt u zelf dat discriminatie nuttig kan zijn.
Citaat:
Neen, daar gaat het niet over. Hierover gaat het.
Niet gehoord van de werknemer van het interimkantoor dat sommige werkgevers vlakaf zeggen dat ze geen allochtonen willen? Ongeacht hun kwalificatie.
Niet gehoord van een allochtoon die gediplomeerd elektricien is (knelpuntberoep) maar geen werk vindt. Hij werkt nu als vrachtwagenbestuurder.
Op het werk vertelde iemand, diploma ICT (ook knelpuntberoep) over een allochtoon die tweede van zijn jaar eindigde, en pas na een jaar vast werk vond (als laatste van zijn jaar)
|
Lees mijn verhaal (u weet wel, dat wat u een stukje prosa noemde) nu nog eens goed door, en u zult zien dat dat er alles mee te maken heeft. Ik zal het u alvast wat makkelijker maken:
Citaat:
Als mijn klanten Raf willen hebben, en daarvoor betalen, dan krijgen mijn klanten Raf die voor hen komt strippen, en dan scheep ik ze niet af met Fatima omdat ik dan ontevreden klanten krijg. En zoals u wellicht weet, zijn ontevreden klanten uitermate slecht voor de omzet.
|
Vervang nu in bovenstaand voorbeeld 'Raf' door 'Pieter-Jan' en 'strippen' door 'loodgieten'.
Snapt u het nu of moet ik het uitspellen?
Laat ik daar trouwens gelijk maar mee beginnen: Als mijn klanten om wat voor reden dan ook te kennen geven dat zij willen dat loodgieter Pieter-Jan bij hen de gootsteen komt ontstoppen, dan moet ik dus niet Fatima naar die klanten sturen, want daar hebben die klanten niet om gevraagd. Stuur ik wel Fatima, dan krijg ik ontevreden klanten. Ontevreden klanten komen niet terug. Dat kost mij dan omzet, en dus kost mij dat geld. Zonder geld, of met minder geld, kan ik mijn rekeningen niet betalen en mijn bedrijf kan ook niet blijven bestaan en gaat failliet. Het gevolg is dat zowel ik als loodgieters Pieter-Jan én Fatima bij de staat moeten aankloppen voor financiële steun.
Andersom, als klanten aangeven dat zij willen dat Fatima de gootsteen komt ontstoppen, moet ik Pieter-Jan niet sturen, want dan kost mij dat ook omzet etc etc etc.
Kortom, mijn bedrijf is er om winst te maken, om geld mee te verdienen, en dat gebeurt door aan de wensen van de klanten tegemoet te komen. Mijn bedrijf is geen sociale werkplaats o.i.d. en mijn bedrijf behoeft ook geen "afspiegeling van de samenleving" te zijn.
Citaat:
Er bestaan geen ghetto's meer in de VS?
Ze zijn inderdaad Amerikaans geworden, maar of ze nooit gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt?
|
Natuurlijk bestaan er nog ghetto's in de VSA, maar niet meer van de bevolkingsgroepen die ik eerder noemde (tenzij u toeristische attracties als Chinatown en Little Italy natuurlijk als ghetto wilt gaan beschouwen). De huidige ghetto's worden bevolkt door nieuwe groepen immigranten, en die zullen zich in de loop van één of twee generaties ook opgewerkt hebben in de maatschappij.
En nee, ik denk dat de eventuele discriminatie van de door mij genoemde groepen tegenwoordig zo goed als niet bestaand is.