Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2009, 09:06   #162
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Niet enkel de Pakistani waren bereid de Taliban te financieren. De VS speelde dat spelletje ook mee, en dat tot op een bijzonder hoog niveau.

Tot 2001 was ook het Amerikaanse bedrijfsleven (o.m. Enron) niet vies van investeringen in Afghanistan. Militaire kopstukken van de Taliban (ook diegene die gelinkt werden aan Al Qaida) mochten tegen die achtergrond in de VS onderhandelen over het pijplijnproject Turkmenistan-Afghanistan-India (de zgn Dabhol-pijpleiding). Honderden miljoenen dollars werd de Taliban toegestopt in ruil voor concessierechten, om zo maar een voorbeeldje te noemen van de Amerikaanse steun aan de Taliban.(link) Als je zelf ook eens zou zoeken, vind je zeker gelijkaardige contracten en betalingen. Het boek Taliban van Ahmed Rashid is in dat opzicht een echte aanrader.

Zo absurd was dat tegen die context niet. Voordien (vooral na 1979) had de VS de Taliban al financieel en militair gesteund. De Minister heeft daarover in het verleden al verschillende bronnen gegeven. Morele scrupules waren toen niet besteed aan de Amerikaanse regering. Sindsdien is er weinig veranderd.

Ik twijfel er niet aan dat deze info u al langer bekend was. Nu die informatie nog integreren in je denken en je opinies.

Andy
Directe steun heeft naar mijn weten enkel bestaan in het begin van de Taliban (vroege jaren 90, toen ze opkwamen), in de hoop dat ze stabiliteit zouden brengen. Maar de mensenrechtenschendingen van de Taliban maakten het later moeilijk om zo'n steun nog verder te zetten (enkel Pakistan die Afghanistan wou controleren, en Saudi-Arabië deden nog verder). De onderhandelingen over de pijpleiding zijn naar mijn weten nooit echt afgelopen, het probleem was het gebrek aan internationale erkenning, en de VS overheid kritiek op de Taliban (een plan om de NA te steunen en een eventuele invasie lagen zelfs al klaar). Toen kwam 9/11, dus wie weet hoe die uiteindelijk zouden uitgelopen zijn. Dat de VS de Taliban heeft doen ontstaan is ver van waar, dat was vooral de Pakistani's en Afghanen (Pashtuns) zelfs.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden