Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis
Mijn punt is net dat wat we ook doen die associaties zullen blijven hangen. Mertens mag nog 1000 keer verklaren dat hij nooit een stalinist is geweest, Branders mag nog 1000 keer hetzelfde zeggen over zichzelf en het maoïsme. Er zullen altijd mensen zijn die het gewoon niet willen geloven en er zullen er altijd zijn die het zullen blijven oprakelen om het wantrouwen levend te houden.
Dat gezegd zijnde zou ik het ook wel toejuichen als er rond een aantal zaken eens en voor altijd duidelijkheid wordt geschapen. Maar dat is een discussie waarvan ik het vertik om die hier te voeren.
|
Ik begrijp dat je de discussie niet hier wil voeren. Niettemin zal het toch nodig zijn om daarover intern het debat te voeren.
Wat je zegt is trouwens opnieuw niet helemaal juist: de associaties hoeven niet eens 'opgerakeld' te worden, ze zitten stevig in het hoofd gebeiteld van jullie potentiële stemmers. En, helaas, jullie zijn degenen die deze associaties erin gebeiteld hebben.
Het enigste wat werkt is: zelf radicaal duidelijkheid scheppen. (En radicaler dan Branders dat doet. Wat met alle respect dat ik voor haar heb: ik begrijp ook niet goed hoe zij kan zeggen 'ik ben nooit stalinist geweest' terwijl ze blijkbaar lid is geworden in 1993-1994 (juist?), dus echt op het hoogtepunt van de 'andere kijk op stalin'-waanzin. Dat doet mij concluderen: als je toen geen stalinist was, had je intern harder moeten discussieren...)