Als ik dit lees:
Citaat:
Brussels Airlines lanceert een Summer Youth Pass, naar analogie met de Go Pass voor jongeren die de trein nemen. De pas geeft jongeren van 18 tot 26 jaar het recht om drie trajecten heen-en-terug te maken voor 229 euro (taksen inbegrepen). Het aanbod geldt voor de zomer (juni-september) en omvat 30 Europese bestemmingen.
|
http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Re...gerenpas.dhtml
Rijzen mijn haren. Het zijn dit soort crash-consumptie-voorstellen die we nodig hebben, nu nog wat promotieacties in China en India, om onze aardbol in een mum van tijd om zeep te helpen.
Met Ryanair kan je nu ook al voor 30 euro of minder ter plekke kan geraken en dat deze zelfs transatlantische bestemmingen overwegen, denk ik dat het hoogtijd is voor treinmaatschappijen om te laten zien wat ook zij kunnen verwezenlijken:
Rijden met de trein heeft een veel lagere ecologische impact en zou dus aangemoedigd moeten worden, ten alle prijze. En niet het vliegverkeer! Hier berust een grote taak voor de overheid.
Bovendien zou er voor de overheden ook heel wat te verdienen vallen met pakweg een
rechtstreekse treinverbinding Brussel-Spanje (toeristische badplaatsen), Brussel - Italië, Brussel-Frankrijk, ... aan degelijke prijzen en reistijden, die beiden niet 5x hoger zijn dan de vliegreis?
Of men kan dit soort treinreizen voor echte 'reizen' (ipv voor dagbezoekjes of pendelen) laten onderaannemen door een privé-treinmaatschappij zoals bv. succesverhaal Thalys die een zeer comfortabele en snelle verbinding naar Parijs, Aachen of Amsterdam garandeert. Qua snelheid concurentieel met een vliegtuig, qua prijs ook. Al zouden de prijzen zeker nog kunnen zakken indien ze geen monopoliepositie bezat.