U komt hier doodleuk verklaren dat de VS nooit ofte nimmer de Taliban steunden, tenzij misschien voor redenen die moreel te verantwoorden zijn. U verklaart dat Irak minstens voor de Koerden verbeterd is na de rotzooi die VS, bondgenoten en milities ervan gemaakt hebben. U ontkent staalhard het gebruik van covert operations door de VS die de facto inhouden wat men de vijand verwijt.
Maar u bent wel bereid elk greintje propaganda dat u in uw handen krijgt te geloven. Zo aanvaardt u zonder zelfs nog maar een begin van bewijs dat Iran een kernwapen ontwikkelt of dat het land milities in Irak, Libanon en Palestina ondersteunt. U aanvaardt het ronduit lachwekkende verhaaltje dat het de VS in hun War on terror te doen zou zijn om zaken die moreel te verdedigen zijn (zoals democratie, mensenrechten,...), en niet om hun hegemoniale belangen. Kan u mij misschien zeggen waarom blijkbaar enkel die landen waar pijpleidingen en anti-Amerikaanse regimes zitten aangevallen worden in het Midden-Oosten? Als u het mij vraagt zijn de Amerikanen daar vrij selectief in hun mensenrechten. Zo hebben Bush noch Obama ooit maar een kwaad woord gesproken over de dictatuur Turkmenistan. Iran daarentegen kreeg steevast (en meestal onterecht) de wind van voren.
"theorieën en verdachte ontwikkelingen" my ass. Zowel Ahmed Rashid (een Pakistaans journalist), als tal van Westerse journalisten zeggen (en beargumenteren) onomwonden dat deze hele war on terror om economische en geopolitieke belangen gaat. Dan op basis van een enkele regio (die het nota bene ook zwaar te verduren kreeg in de oorlog) gaan besluiten dat er geen vuiltje aan de lucht is, is lachwekkend.
Zeg eens, heeft u ooit iets opgevangen van de slachtingen in Baluchistan? Of van de toenemende conflicten tussen Talibanvoor- en tegenstanders? Of van aanslagen in deze provincie (raad eens waar Zahedan ligt)? Of heeft u misschien iets gehoord van de meest recente aanslag in Quetta? (
8 juni) En
hier en
hier vind je opnieuw info over aanslagen in Quetta (4 en 6 juni).
Deze linken waren het resultaat van welgeteld 10 minuutjes zeer selectief zoeken. Rekening houdende met het feit dat het bijna steeds gaat om erg recente aanslagen, en dat mijn overzicht zeker niet exhaustief is, durf ik te besluiten dat er in Baluchistan ernstige onvrede bestaat met het gevoerde Pakistaanse beleid. Zoiets ligt in de richting van wat we 'destabilisatie' noemen.