Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
...
En je negeert mijn commentaar, waarom in wallonie; vlaanderen MOET rekening met ons houden en in vlaanderen: we zullen proberen geen rekening met wallonie te houden.
|
Wat een baarlijke nonsens.

Vlaanderen steunt Wallonië al jaaaaaaaaaaaaaaaaren financieel op zééér royale wijze.
Wallonië heeft niet eens het fatsoen om zijn kinderen te verplichten om (een minimum aan) Nederlands te leren.
Het EERSTE uitgangspunt bij de laatste Federale onderhandelingen, waarin Leterme en Dewever naar een grote staatshervorming streefden met als doel een grotere autonomie voor de gewesten, was dat er de volgende tien (of was het twintig?) jaar NIET getornd zou worden aan de Vlaams-Waalse solidariteit.
De Franstalige politici hebben deze onderhandelingen vanaf dag één geboycot en gerekt (hierin gaandeweg gesteund door de ONVlaamse VLD).
Tegelijk is in de Franstalige pers tegen Leterme en Dewever een demoniseringscampagne zonder weerga opgezet.
Het scheelde echt niet veel of Dewever werd als de kleinzoon van Adolf H.

neergezet.
Bart en Yves hebben meer dan een jaar als naïeve clowns in dit circus meegedraaid.
Bart droop uiteindelijk af (veel te laat, maar je kan hem niet verwijten dat hij het niet geprobeerd heeft),
terwijl Yves uiteindelijk voor "het postje" koos, later een hartaanval trotseerde en nalv het Fortis-dossier (volkomen terecht) ontslag nam.
Vervolgens is de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap opgestart die tot NIETS geleid heeft.
Ik heb hieruit mijn conclusies getrokken…
* * *
Na dit akelige schouwspel beschouw ik de uitslag van de voorbije regionale en Europese verkiezingen als een nederlaag of hooguit een Pyrrusoverwinning voor Vlaanderen.
Het N-VA boekte weliswaar aanzienlijke stemmenwinst, maar per saldo gingen de Vlaams-nationalisten amper 5% vooruit.
De Belgische staat heeft zowat de grootste schuld van West-Europa, onze uitkeringen behoren tot de laagste van West-Europa en onze belastingen zijn de hoogste ter wereld.
En toch wist de oppositie in Vlaanderen (en in Wallonië!

) hier vorige zondag nauwelijks van te profiteren (op het N-VA na natuurlijk; het resultaat van LDD vind ik inderdaad nogal magertjes en ligt in elk geval onder de eigen verwachtingen). Het VB incasseerde zelfs een forse nederlaag. Het zou geen kwaad kunnen als die partij eens goed zou gaan nadenken waar het mee bezig is ipv steeds
op dezelfde manier op dezelfde nagel te kloppen.
(Het VB heeft vermoedelijk inderdaad veel kiezers verloren aan LDD en N-VA. Wie bij het VB denkt dat het die stemmen snel-snel kan terugwinnen door het N-VA in de verdomhoek te duwen is m.i. slecht bezig. Ik vrees zelfs dat dat het VB nog meer stemmen gaat kosten. De Vlaming houdt niet van geruzie. Kijk maar eens naar wat het SPa overkwam toen het enkele jaren geleden een moddercampagne tegen Agalev begon, en bij deze verkiezingen heeft het gehakketak tussen VLD en LDD beide partijen wellicht veel stemmen gekost die oa naar de "brave" CD&V zijn gegaan.
Het VB kan zich, net als LDD en N-VA, m.i. beter op de 64% van de Vlamingen concentreren die vorige zondag niet op LDD, N-VA of VB gestemd hebben, en naast zijn gebruikelijke thema's ook eens met een positief project naar buiten komen, want daar heb ik nog nooit echt iets van gezien. Een “frisse wind” weet u wel.

)
Als rood-oranje-blauw in de Federale verkiezingen opnieuw overeind blijven, vrees ik het ergste voor Vlaanderen en voor België.
Een serieuze staatshervorming gaat er dan niet komen en als Vlaanderen weer beseft wat er aan de hand is zou het wel eens te laat kunnen zijn: de economische crisis is nog maar pas begonnen en zou wel eens veel diepere wonden kunnen slaan dan menigeen nu voor mogelijk houdt.