Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben
System, ofwel kijk je naar platte cijfers van partijen met een titel/profiel, ofwel analyseer je dieper.
in het eerste geval:
VB + NVA + LDD = 15.3+13.1+7.6 = 36%
2007 =
dus
Aangezien we toch pure platte machtsverhoudingen hanteren in zetels=>
VB -11
NVA +9
LDD +3
dus +1
(kleine noot: -11 in het cordon, +12 buiten het cordon !!!)
Maar (tweede kijk):
Nu neemt u dus aan dat al die 9% nationalisten zijn en dat VB niet verliest aan CD&V of zo. De realiteit is anders volgens mij. VB heeft ook stemmen verloren aan "leiderschaps"campagne van CD&V. Totaal niet uit nationalistische overwegingen. N-VA heeft daarentegen gewonnen precies vanwege de communautaire situatie (wat anders?).
|
Ik ging gewoon door op uw aanmatiging dat de nationalisten 5% hadden gewonnen. Neen, het totaalplaatje laat zien dat ze in de feiten hebben verloren. En dit door het catastrofaal verlies van het VB.
Men kan over de cijfers in detail discussiëren. U zegt nu dat het VB 11% verliest. Mij goed, maar dat maakt het verlies voor de echte Vlaams-nationalisten nog hoger, dan bedraagt het zelfs geen
-0.5, maar
-3,05%. En nu ga ik nog een geste doen. Laat ons nu veronderstellen dat de helft van de LDD, Vlaams-nationalist zou zijn (wat zeker onjuist is), dan nog komt het verlies van al de Vlaams-nationalisten tesamen tijdens deze verkiezingen te staan op (hou u effe aan iets vast) op
-2.5%.
Dus uw 5% die u vooropstelt kloppen van geen kanten. Eerder wishfull thinking dan rekenkunde.