Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2009, 20:02   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
In de titel, noch in de eerste posting heb ik de term "Vlaamsnationalistisch" gebruikt (wel "Vlaams" en "Forza Flandria"), maar los daarvan:
hier hebben we al eerder over gediscussieerd.
LDD is strikt genomen inderdaad geen Vlaamsnationalistische partij.
Het is een beetje een vreemde eend in de bijt en jouw omschrijving in
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=72 vind ik zeer acceptabel

LDD noemt zichzelf in eerste instantie liberaal.
De reflex van deze partij is echter met zekerheid (veel) Vlaamser dan die van VLD, SP.a, Groen! en van de machtspartij CD&V die als het haar goed uitkomst beweert dat ze ook de belangen van de Vlamingen behartigt, maar in een vingernkip een bocht van 180 graden maakt "als de omstandigheden dat vereisen".

Speculatie natuurlijk, maar ik vermoed dat als opportunist DD wat al te nadrukkelijk afstand durft te nemen van zijn Vlaamse standpunten, hij in een oogwenk de helft van zijn kiezers kwijt speelt.
Vermoedelijk heeft LDD tamelijk veel kiezers van VB ingepikt (en natuurlijk van VLD), maar zonder "Vlaams standpunt" zouden dat er lang niet zo veel geweest zijn als nu.

Een beetje verstandige Vlaamse liberaal MOET tegenwoordig m.i. trouwens een stevige Vlaamse reflex bezitten.
Noteer het maar: Felix beweert dat de domme Vlaamse liberalen bij de VLD zitten, en de niet zo domme bij LDD.

Ik neem in deze discussie de vrijheid om LDD bij de "Forza Flandria"-partijen in te delen die (wellicht niet allemaal met dezelfde urgentie) een Onafhankelijk Vlaanderen wensen.
Al geef ik toe dat dit het programmapunt nummer één is van Vlaams Belang en de Nieuwe Vlaamse Aliantie en misschien pas punt twee of drie bij Lijst DeDecker.

Je mag (MOET) best kritisch blijven tegenover LDD en N-VA system, maar de vijanden van het Vlaams-nationalisme moet je toch echt eerst elders zoeken. Tot nader order toch.
Ik heb nooit beweerd dat de LDD een vijand is van het Vlaams-nationalisme. Ik zeg alleen dat de LDD geen Vlaamsnationalistische partij is, maar een vlaamsgezinde rechts liberale partij. Overigens, zo afficheert die partij zich ook vaak. De CD&V is ook op tijd en stond vlaamsgezind. Maar zijn dat daarom Vlaams-nationalisten? Neen.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 20:03.
system is offline