Los bericht bekijken
Oud 17 april 2004, 21:38   #71
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Bwaah, apostel niet. Maar discipel betekent ook 'volgeling' (volgens vandale). Dus ik verkies om het woord breed te interpreteren. Omdat in mijn Jezusbeeld zijn boodschap ook voor vrouwen was en zij dus ook kunnen beleiden, erediensten leiden,...
Discipel en apostel zijn twee onderscheiden woorden. Alleen mannen waren apostelen. Iedereen is echter geroepen "discipel" te worden van Jezus. Niet iedereen is evenwel geroepen apostel te zijn.

Uw Jezusbeeld is een vertekening van wat we in het Evangelie vinden. Een gefantaseerd en leugenachtig beeld dus, dat oneer doet aan de ware Jezus.
Voor de 68748728543 keer, Jan: ieder heeft een eigen Jezusbeeld. En men kan niet bewijzen dat jouw visie de enige echte is. De verschillende evangelies waren verhalen over Jezus, gemaakt ruime tijd na zijn dood. En daarna nog verschillend.
Nu is Jezus geen historische figuur meer (voor mij), maar een betekenis. Ik interpreteer zijn leer dan ook hoe ik wil. En niemand gaat me zeggen dat dat verkeerd is. Iedereen mag hem begrijpen en uitleggen hoe hij dat ziet, ieder mag zelf bepalen wat hij/zij het belangrijke in zijn boodschap vindt.