Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2009, 18:20   #116
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

fotos moeten kunnen gepubliceerd worden. Een enkele keer walgde ik van een foto. In een discussie over baarmoederhalskanker meende Brother Paul als argument een foto te publiceren van een vrouw met opengespreide benen met zo'n kanker in close up. Ik was 'geschokeerd' maar toch vind ik dat het moet kunnen. als je geen beelden wil zien van slachtoffers van een oorlog, doe dan niet mee aan een discussie over die oorlog.

Al dat censuurgedoe zorgt allen maar voor wrevel, want het zal nooit helemaal 'eerlijk' zijn.

Nog een voorbeeld. Ik schreef eens over hoe er door sommigen in Israël letterlijk gejuicht werd bij een door een rakket vermoorde Palestijnse leider, en dat ik me stoorde aan het gejuich om de dood, van wie het ook komt. Als reaktie publiceert X (naam vergeten) een foto van de bloederige overschotten van die leider. Met als komentaar iets in de zin van dat dat een verdiende loon is. Dat was geloof ik de enige ander keer dat ik geshokeerd was.

Beide fotos mochten blijven staan. En dat vond ik goed.

Het internet staat nog maar in zijn beginschoenen. Als we nu al beginnen zo te werk te gan zie ik de toekomst somber in. Wat niet wettelijk verboden is moet niet verwijderd worden, of verplicht via links gebeuren. Geen zelfcensuur door de moderatie aub. Je ziet aan deze discussie wat ervan komt van dit soort censuur. De onverdraagzaamheid op het forum verhoogd erdoor.

Trouwens, beelden die de situatie van de Palestijnen ten tijde van het recent offencief in Gaza tonen, werden door de mainsteam pers ook al gecensureerd. Zelfs CNN had geen correspondent ter plaatse. De enigste die er was was Al-yaseera, maar die krijgen nu ook geen toestemming meer van de Israëlisch om Gaza binnen te gaan. Er is dus al genoeg censuur op de wereld.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 juni 2009 om 18:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden