Eerst even lezen in de gazet:
link:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...LB&ref=bizmail
Kort gezegd: Hollandse supermarkten zijn het beu om overvallen te worden. Daarom gaan ze inisiatieven nemen om zoveel als mogelijk met bankkaarten te betalen.
Probleem is natuurlijk dat er nog altijd mensen zijn die geen bankkaart hebben; niet in het minst jeugdigen die ofwel zelf iets kopen, ofwel een boodschap doen voor hun ouders. (helemaal onderaan een klein knip en plakje van het artikel)
Nu weet ik niet of wij in Vlaanderen reeds verder staan met digitale betalingen dan de Hollanders (die dit "pinnen" noemen).
Persoonlijk heb ik steeds weinig baar geld op zak. Ik betaal zoveel als mogelijk met visa of met bankontakt. (of zelfs overschrijvingen, zoals de fakturen van de garage)
Tot voor enige tijd gebruikte ik ook proton, vooral omdat ik niet hou van die losse munten in mijn zakken. Maar sedert ik bijna nergens meer kom waar proton gebruikt kan worden, heb ik dat maar gelaten. Spijtig vind ik.
Eigenlijk is de maatschappelijke kost van papieren geld en metalen munten nogal groot. Het moet gedrukt/gemaakt worden, het verslijt, het kan nagemaakt worden en je kan ervoor overvallen worden. Het moet van her naar der gesjouwd worden dat het niet om aan te zien is. De winkelier moet 's avonds zijn senten tellen, en wegdoen of zo veilig als mogelijk opbergen. En steeds in bezit zijn van pasmunt.
Dat wordt allemaal overbodig met giraal geld.
Natuurlijk weet ik ook wel dat men de betaalkaarten na kan maken. Maar tenminste is daar geen geweldskriminaliteit mee gemoeid. En met wat meer internasionale samenwerking, moeten de geldstromen met die valse kaarten toch opgespoord kunnen worden.
En natuurlijk weet ik ook dat mensen met staats-achtervolgingswaanzin iets hebben met Orwell en met big brothers.
Wat is jullie standpunt ?
Citaat:
De Nederlandse supermarkten overwegen betalingen met contant geld af te schaffen, om het risico op overvallen te verkleinen en de kosten van het geldtransport te verminderen. In Nederland worden jaarlijks tweehonderd supermarkten overvallen. Momenteel betaalt twee derde van de klanten elektronisch. Een derde betaalt met contant geld.
De supermarkten willen starten met het invoeren van kassa's waar alleen elektronisch betaald kan worden. Vervolgens moet het contant geld zoveel mogelijk gebannen worden.
Er moet nog wel een oplossing bedacht worden voor mensen zonder bankkaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om ouderen, gehandicapten of kinderen die door hun ouders om een boodschap worden gestuurd. Een mogelijkheid zouden prepaidkaarten kunnen zijn.
|