Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
Die lange vervoerstijden zijn het gevolg van een slecht (of compleet ontbrekend) ruimtelijk beleid mbt openbaar vervoer en zeker geen oorzaak.
14 uren van huis zijn is idd weinig realistisch om dat vijf dagen per week te herhalen. Maar het is geenszins onmogelijk om dat aantal uren 'onderweg' per week terug te brengen mits een aangepast beleid. Enkele voorstellen:
- waarom niet afstappen van de vijf-dagenweek en je 40 of 38 uren-werkweek spreiden over 3 of 4 dagen?
- thuiswerk (toegegeven: dat is lang niet overal werkbaar of wenselijk)
- een degelijke ruimtelijke ordening die residentiële centra niet te ver plaatst van werkplaatsen. Negentiende-eeuwse fabrieksbazen bouwden soms hele volkswijken nabij hun fabrieken. Vandaag de dag wonen de werknemers van een enkel bedrijf verspreid over het hele land. Dat kan beter, niet? Een degelijke ruimtelijke ordening bekijkt het mobiliteitsprobleem als een netwerk waarin het aantal knopen moet geminimaliseerd worden teneinde de traffiek tussen de knopen maximaal te benutten.
- Maatregelen zoals de voorgaande, gecombineerd met een sterke uitbouw van openbaar vervoer zullen ook de totale filetijden drastisch reduceren. Momenteel zit er in de meeste wagens tijdens de spits (=file-moment) slechts 1.36 persoon. Als je dat gemiddelde kan opdrijven tot 3 of 4, dan kan je meer dan de helft van je vervoer schrappen zonder zelfs nog maar te moeten inboeten aan mobiliteit. De meeste files zouden met een traffiek van 50% (ipv de 100% vandaag) simpelweg ophouden te bestaan. Dat zou op zijn beurt een massa geld uitsparen op het vlak van infrastructuurwerken.
- ...
Ik wil ook hier niet gaan beweren dat die inefficiëntie in onze mobiliteit enkel de schuld is van die automobilisten. Veel van die automobilisten beseffen het probleem geeneens, terwijl zij die het wel beseffen vaak botsen op de gebreken van het huidige openbaar vervoer (en dus bijna niet anders kunnen dan een eigen wagen aanschaffen).
Maar geheel onschuldig is die inefficiëntie niet. Vandaar dat ik meen dat dit thema meer aandacht verdient van bvb de Vlaamse regering. Echter, die regering die het probleem zou moeten oplossen, lijkt steeds weer de kaart van 'Vlaanderen als logistische draaischijf' te willen trekken, daarbij steunend op uitbreidingen van infrastructuur en personenverkeer. Dat is dom, inefficiënt en moorddadig. Dat besef mag gerust bij de bevolking doordringen. Vandaar dat ik het aantal verkeersslachtoffers (minstens ten dele terecht) in verband breng met het aantal chauffeurs en de aard van die chauffeurs. De keuze voor personenwagens is een politieke keuze. En politieke keuzes kan je enkel maken wanneer je beseft wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Die gevolgen worden echter systematisch genegeerd door media en politiek, waardoor mensen de sluiting van Opel of Ford enkel kaderen tegen een achtergrond van werkgelegenheid en niet van verkeersongelukken, mobiliteit of vervuiling. M.i. is dat een kanjer van een democratisch deficiet.
mvg,
Andy
|
Dus langer werken maar minder dagen.
Ik nodig je uit om dit te doen om het even waar aan de lopende band of in de bouw.