Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant
"En laat me nogmaals herhalen, ik denk dat velen hier een verkeerde perceptie hebben van wat ik onder een denktank versta. Of ik verwoord het verkeerd. De bedoeling is dus wel degelijk een onafhankelijke instantie in het leven te roepen. Wat niet gelijk is aan neutraal ten opzichte van bepaalde stromingen. Ik bedoel hiermee dat het perfect mogelijk is onafhankelijk te handelen van de huidige politieke partijen maar wij wel door middel van onze oplossingen of verslagen de moderne sociaaldemocratie kunnen bepleiten."
Tot nader order is er maar één sociaaldemocratische partij in Vlaanderen, en dat zal niet vlug veranderen. Bovendien betekent het feit dat je een denktank over "sociaaldemocratie" wilt, automatisch dat de oplossingen die voorgesteld worden politiek zullen zijn. Met andere woorden, zo'n denktank is noodzakelijkerwijs een denktank die voorstellen doet waar enkel de SP.A mee gebaat is. Het enige 'onafhankelijke' aspect dat ik dan zie is het feit dat de SP.a de denktank niet financiert. Nogal magertjes ...
|
Ik vind dat zeker niet 'magertjes'! Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, dus financiële onafhankelijkheid veronderstelt een grotere geneigdheid tot kritiek...
Wel vind ik het inderdaad fout om de denktank meteen een strikte ideologische lading te geven omdat dit veel goede krachten zal afstoten, beter is om ze te definiëren als:
'democratisch georiënteerd, de mensenrechten respecterend en vanuit deze ingesteldheid strevend naar een sociale, solidaire samenleving'... Of niet Zam?