Discussie: Denktank
Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2009, 01:01   #69
Zam
Burger

Zam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Ik vind dat zeker niet 'magertjes'! Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, dus financiële onafhankelijkheid veronderstelt een grotere geneigdheid tot kritiek...

Wel vind ik het inderdaad fout om de denktank meteen een strikte ideologische lading te geven omdat dit veel goede krachten zal afstoten, beter is om ze te definiëren als:
'democratisch georiënteerd, de mensenrechten respecterend en vanuit deze ingesteldheid strevend naar een sociale, solidaire samenleving'... Of niet Zam?
Hier ben ik het helemaal mee eens!

Zodra je oplossingen voor maatschappelijke problemen gaat formuleren beken je kleur, of je dat nu wilt of niet. Wat ik niet wil is een schoothond worden van sp.a of andere linkse partijen. Ik wil onafhankelijk en vooral kritisch durven zijn over waar het naartoe moet met de moderne sociaaldemocratie. Ik wil niet 'narrow-minded' zijn en dus ook visies uit andere strekkingen er durven op nakijken in alle objectiviteit, voor zover dat mogelijk is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In principe lijkt het me niet zo moeilijk een denktank in het leven te roepen. Je zou het voorbeeld van Liberales kunnen nemen. Die hebben een website waar mensen wat artikelen publiceren. Er is een redactie die de kwaliteit van de artikelen beoordeelt. C'est tout.
Je moet dus een redactie formeren. Als je jezelf geschikt vindt, benoem je jezelf tot redactielid, of zelfs tot hoofdredacteur. Dan moet je nog een paar mensen vinden met de benodigde capaciteiten voor de rest van de redactie. De redactie zou ik niet te groot maken (5 man?), dat bemoeilijkt de communicatie en doet de onderlinge wrijvingen toenemen. En je moet een website creëren.
Er gebeurt dan hetzelfde wat op dit forum gebeurt. Er zijn altijd mensen die graag een stukje willen schrijven. Maar het verschil is dat niet iedereen kan publiceren. De publicaties moeten kwaliteit hebben en moeten leesbaar zijn - geen wetenschappelijk jargon. Wat als kwaliteit geldt, is ter beoordeling van de redactie. Hier op politics.be worden ook wel interessante dingen neergeschreven, maar ze verzuipen in de rubbish. In plaats van de lezer van het forum als onderscheider van de relevante en de irrelevante info, treedt de redactie als eerste op.
Daar ben ik me van bewust. Ik heb dan ook kennis van het internet, het maken van websites en beheren van dergelijk grote fora. Het probleem met zulke groepen is dat ze met bosjes uit de grond worden gestampt. De geloofwaardigheid van dergelijke groeperingen is dan ook niet erg groot. Ik wil serieus genomen worden, als het kan met verloop van tijd (jaren) wat mediaaandacht krijgen en echt het verschil maken doordat politieke partijen eventueel stellingen gaan overnemen.

Me dunkt dat hier genoeg slimme mensen rondhangen, bij deze ben je ook uitgenodigd Sjaax

http://www.directdemocracy.be

Laatst gewijzigd door Zam : 18 juni 2009 om 01:05.
Zam is offline   Met citaat antwoorden