Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
OK
maar anno 1980 reed je met een golf diezel 4.5l/100km rond met 50pk
en nu anno 2009 30 jaar later, is diezelfde golf een 5.5liter slurper geworden met 160pk. Dus op die basis geredeneerd zou je kunnen veronderstellen dat de 2 liter halveren, best wel een auto moet opleveren die nog altijd 12�*km/u rijdt
|
Mja zo werkt dat niet.
Auto's zijn veel zwaarder geworden door alle veiligheidsmaatregelen dan vroeger (airbag, kreukelzone's, kooi, etc). Een golf van vroeger weegt ongeveer 800 kg. Die van nu 1300 kg.
Als je vertrekt met de auto heb je pk nodig. En hoe zwaarder de auto weegt hoe meer pk je nodig hebt om dezelfde versnelling te krijgen.
En om meer pk te hebben heb je een krachtigere en dus dorstigere motor nodig.
Dus als je de motor van de oude golf in de nieuwe golf plaatst krijg je dezelfde versnelling als een auto uit de jaren 20 a 30.
Gevolg van die krachtigere motor is ook dat de topsnelheid verhoogt aangezien de topsnelheid (bijna) niet afhankelijk is van het gewicht van de auto.
Dus als je een zware gezinsauto creeërt die goed presteert qua versnelling heb je automatisch een krachtige motor en een hoge topsnelheid.
De designparameter voor een automotor is altijd de vereiste versnelling. Niet de topsnelheid.
Dit is het grote nadeel van de benzine en dieselmotor.
Echter alle andere methoden (stoom, ECE, elechtrische en hybride auto's) hebben dit nadeel niet omdat zij de grote hoeveelheid energie nodig voor de versnelling kunnen opslaan en zij bij 0 omwentelingen al de maximale torsie kunnen leveren. Gevolg is dat de versnelling hoger is, maar de topsnelheid en het verbruik lager.
Stoom en elektrische auto's met 10 pk uit de jaren twintig hadden een grotere versnelling dan benzineauto's met 30, 40, 50 pk.
De topsnelheid was ongeveer gelijk door de onbestaande aerodynamica van toen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
Het enige dat je gelijk hebt is dat een motor bvb optimaal draait aan 1800-2000 toeren, en een 2liter diezel rijdt gewoonlijk aan 3000toeren op de autostrade;.. Wat veel zegt inderdaad over zijn verbruik, slijtage, optimalisatie.
Het beste zou zijn dat een auto verplicht wordt te rijden op zijn optimaal punt... Vliegtuigen doen dat ook, zij vliegen gewoon op hun optimale snelheid.
|
Het ideale zou zijn dat iemand een variomatic versnellingsbak uitvindt zonder grote verliezen. Of dat men gewoon overschakelt op veel efficiëntere methoden.
En de reden waarom ik hier poste was omdat ik gewoon schrik had dat er hier weer iemand ging zitten zagen voor een belasting op de cilinderinhoud.
In het Engeland van de vorige eeuw was er ook eens een briljante politicus geweest die een belasting hief aan de hand van de diameter van de zuiger. Gevolg was dat je motoren kreeg met een zo klein mogelijk zuiger maar met een gigantische slag om toch maar genoeg pk te verkrijgen. Desastreuze gevolgen in verbruik, versnellingsbak, slijtage aangezien motoren met een grote slag een veel beperkter rpm bereik hebben.
Die motoren gingen van 1000 tot 1500 rpm oftewel een maximum van 500 rpm tussen versnellingen.
Moderne vierkante en supervierkante motoren gaan van 1500 tot 5000 a 6000. Een bereik van 3500 a 4500 rpm.