Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2009, 11:32   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Bovendien is hun redenering onjuist : de provincies zijn in principe ééntalige administratieve indelingen van de deelstaten. Het enige probleem met het "bijna-federale" België is dat de bevoegdheden die volgens de grondwettelijke instelling van het federale België enerzijds aan de federale overheid toekomen en anderszijds aan de gewesten en gemeenschappen niet duidelijk gespecifieerd zijn. Ook in franstalig resp. duitsltalig België is er een duidelijke stroming die gemeenschappen en gewesten wil doen samenvallen ie. "de gemeenschappen" wil afschaffen.

Dit zou bovendien behulpzaam zijn in een ander probleem dat onderhuids wel degelijk leeft : nl. de behoefte om de gewestgrenzen voortdurend aan te passen incl. de mate waarin de nederlandstaligen als minderheid een gegaradeerde vertegenwoordigiçng hebben in de brusselse gemeenten en gewestregering (en vanzelfsprekend de beruchte' faciliteitengemeenten in de vlaamse rand.. de franstalige minderheid in Voeren, de nederlandstalige mindeerheid in Ploegsteert enz.. ktp.. etc.. usw.. ad nauseam.

Volgens mijn zeer bescheiden mening kan dit gestopt worden door de gewest (deelstaat) grenzen absoluut vast te bevriezen , zoals dat overigens in praktisch alle federale staten het geval is. Bijgevolg zal er op het grondgebied van elk gewest/deelstaat zich het verschijnsel voordoen van taalminderheden en zal elk gewest onafhankelijk van de federale overheid en onafhankelijk van de andere gewesten principes en regels moeten opstellen om deze minderheden te "integreren". Het spreekt vanzelf dat de "goede, rechtmatige" behandeling van dit "minderhedenprobleem" wel degelijk een garantie zal vinden in de behandeling van de minderheden in de "andere" gewesten. Indien de nederlandstaligen zonder enige vorm van facliliteiten worden gedwongen om de "andere" landstaal te leren en te gebruiken in hun contacten met hun
deelstaatoverheid ; vermoed ik dat franstaligen éénzelfde lot beschoren zal zijn in het nederlandstalige gewest. Indien echter omgekeerd de "anderstalige" "faciliteiten" ontmoet en goede wil, heb ik een helder vermoeden dat ook het omgekeerde het geval zal zijn.

Het is mijn overtuiging dat demografisch/economisch gezien het scheppen van een mogelijkheid om binnen de deelstaten de anderstaligen bv. het taalregime van een gemeente of deelgemeente radikaal te wijzigen, dit voor gevolg zou hebben dat grote grensgebieden van bv. het waals gewest zouden vernederlandsen en dat de vlaamse rand rond Brussel een ring van "tweetalige" gemeenten zou krijgen.

Een dergelijke toestand zou de mobiliteit van o.a. de werkloze mens kunnen vergroten
en bijgevolg bijdragen aan de welvaart en het welbehagen van de burgers in dit land.
De meer vrije omgang met de taal zou bovendien de grote uitstraling van het Nederlands als kultuurtaal van de meerderheid van dit land bevorderen zelfs over de staatsgrenzen
heen, het zou het Nederlands als taal van de EU aantrekkelijker maken.

Bovendien zou dergelijke "oplolssing" van het taalprobleem van dit land de weg vrij maken voor de integratie van de huidige beneluxstaten in een confederaal verband, wat een grote voorbeeldfunctie zou hebben voor de verdere ontwikkeling van de EU en in het algemeen voor de ontwikkeling van de vrede in vele gebieden die mensen van verschillende talen en volkeren als bewoners hebben (Palestina, Sri Lanka, Cyprus, Bulgarije, Roemenië enz....)
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden