Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide
Louter afgaand op het bericht van de PS, meen ik te mogen concluderen dat het louter zou gaan om een (poging tot) morele terechtwijziging van Litouwen. Ik kan bezwaarlijk een fan van de EU genoemd worden, maar zolang zoiets louter tot wat verbaal gezeur leidt, kan ik zoiets moeilijk als een 'verregaande inmeninging in de interne aangelegenheden van andere staten' noemen.
|
Nochtans is dat echt wel de bedoeling:
Citaat:
Patrick Moriau interpellera dès que possible �* la Chambre le Ministre des Affaires étrangères pour que le gouvernement belge saisisse le prochain Conseil des affaires générales de l'Union européenne de cette question afin de rappeler �* la Lituanie que l'Union européenne "est d'abord et avant tout une communauté de valeurs, dont les plus précieuses sont le respect des droits de l'Homme et des libertés fondamentales, de la démocratie, de l'État de droit, de l'égalité et de la non-discrimination".
|
Een morele terechtwijzing door de EU is in mijn ogen een onduldbare inmenging in de interne zaken van een lidstaat. Het toont een foute verhouding tussen de EU-burocratie en de lidstaten, nl. één waarbij de EU het recht zou hebben zich te moeien met het nationale beleid op alle mogelijke domeinen, zelfs op ethisch vlak.
De EU heeft om te beginnen niet het moreel gezag om zulks te doen, en daarnaast is de EU geen staat. De EU is de dienstmaagd van de lidstaten.
Citaat:
Verder lijkt het mij tot het recht van personen, groepen en staten te behoren om hun mening te mogen geven over wat er in en door andere staten gebeurt.
|
Het gaat niet om een loutere mening uitdrukken maar om druk uit te oefenen op een kleine lidstaat.
Citaat:
Het verband tussen de DDR en de specifieke mengeling van kapitalisme en patrimonialisme in de PS-staat ontgaat me wat.
|
Het verband is dat de PS, die haar gewest vernietigd heeft en zelf één van de rotste partijen van Europa is, niet het minste moreel gezag heeft om anderen de les te lezen.