Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Kan zich wellicht ook gekwetst voelen, of spijt voelen, maar zal zich niet in zijn diepste kern geraakt voelen?
|
E. Gidius,
Dat weet ik niet. Je kan je afvragen waar zich bij sommige mensen die diepste kern bevindt. Volgens mij heeft bij mannen macht voorrang op trouw.
Om maar een voorbeeld te citeren: Berlusconi. Een man die machts- en mediageil is, maar waar de ega niet zo steeds gelukkig mee is, of het zo toch laat uitschijnen.
Dan wordt mijn vraag of het romantisch verhaal over eeuwige trouw niet enkel een zoethoudertje is waar de modale mens rustig mee wordt gehouden.
Heeft een overheid of een instituut als de Kerk wel het recht toe te zien op, of te oordelen over een contract eeuwige trouw ?
Uiteraard is overspel niet meer strafbaar. Echter, voor een burgerrechtbank, waar een rechter van vlees en bloed onafhankelijk beslist, kan ontrouw nog steeds een rol spelen als het gaat om het hoederecht.
Ik heb de indruk dat wie ook maar durft te refereren naar trouw wordt afgeschilderd als ouderwets, ook bij volwassenen.