Los bericht bekijken
Oud 19 april 2004, 08:13   #7
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal
Kabila Junior is in ons parlement België uitvoerig komen bedanken voor het geleverde beschavingswerk. Dit uiteraard tot ontsteltenis van onze politiek correcten. Ook de VRT gaf lucht aan het onbegrip voor deze toespraak, die de prima prestaties van het vroegere koloniale bewind loofde.
Duh, kabila (als dictator nota bene) wil geld, door de belgen te beledigen zal hij dat niet krijgen.

Citaat:
In Kongo was het eertijds een paternalistisch en ietwat bekrompen bestuur, maar het resulteerde toch in een modelkolonie met een wijd verbreid scholennet (LO), een bijna overal bereikbare gezondheidszorg, een uitstekend wegennet en een onomkoopbare justitie, die het iedereen gelijk voor de wet, zeker voor de zwarten, strikt hanteerde.
Er was welgeteld 1 universiteit als ik mij niet vergis waar amper afrikanen zaten. De gezondheidszorg was onder het niveau van de omringende landen .

De opmerking "iedereen gelijk voor de wet, zeker voor de zwarten " is heel grappig.

Citaat:
Mijn schoonzoon was verleden jaar in Matadi met een Belgisch marineschip. Hij en zijn collega's werden er feestelijk en vooral hartelijk onthaald. De zwarten hadden het steeds over 'les tontons belges' of de Belgische oompjes. In de Bantoekultuur is de oom het belangrijkste familielid. Het is een grote eer aldus betiteld te worden.
Duh weer voor het geld natuurlijk.

Citaat:
De Kongolezen beschouwen niet zonder recht de Belgische koloniale tijd als een 'Gouden Era'. Als men weet wat de daaropvolgende dictaturen teweegbrachten aan leed en zorgen, is dit niet verwonderlijk.
Dictaturen geinstaleerd door het westen.
k9 is offline   Met citaat antwoorden