Citaat:
Ik kan erg appreciëren hoe je mis op zijn plaats zet, dat was aangenaam om te lezen. Ik wacht al maanden op 1 verstaanbaar woord uit mis zijn mond, maar het lijkt nooit te komen.
|
Mensen zouden voor zichzelf moeten nadenken, Redswap ging ons nog een antwoord geven op de vraag. Natuurlijk weer niet zoiets belachelijks als de Okke’s talkshow die steeds de destructie en obstructie verpersoonlijkt. Een beetje geduld kan geen kwaad, begrijpend lezen nog minder.
Citaat:
Waar ik echt niet mee akkoord kan gaan is je stelling die ik gequoted heb. Armoede is geen gevolg van rijkdom. Rijkdom kan maar op 2 manieren verkregen worden: door veel te produceren, of door veel af te pakken van zij die produceren. Zij die rijk zijn geworden door veel te produceren hebben helemaal niets verkeerd gedaan. Deze rijken bekwamen hun rijkdom door kansen te zien waar anderen geen kans zagen, door verantwoordelijkheid te nemen waar anderen geen verantwoordelijk durfden nemen, door bekwaamheid te tonen die anderen niet hadden. Zij moeten zich niet excuseren voor hun rijkdom. Hun rijkdom betekent geen armoede voor anderen want ze nemen niets af. Ze produceren dat wat er voordien niet was. Ze maakten goederen die voordien voor niemand beschikbaar waren, ze gaven jobs aan mensen die geen jobs hadden. Hun rijkdom creëert geen armoede maar vermindert armoede. Hun rijkdom creëert geen schuld ten opzichte van de armen, maar de armen hebben een schuld aan hen. Als het leven het hoogste morele goed is, dan is de handeling die het leven mogelijk maakt, namelijk de productie, het meest morele wat iemand kan doen. Het meest immorele is de handeling stellen die het leven onmogelijk maakt. Door degenen die produceren het onmogelijk te maken om te produceren. Dit zijn degenen die rijkdom verkrijgen zonder deze te produceren. Die de producenten plunderen onder welke voorwendsels dan ook. Degenen die de producenten laten geloven dat hun aanspraak op die productie moreler is dan de aanspraak die de producent er op heeft. Dat deze plunderaars het recht hebben wat ze maar willen af te pakken van de producent.
|
Mooi gezegd, een duidelijk gemis aan diepte dus. De M&M’s, materie en moraliteit in hun voortgang waarbij steeds iets mis kan gaan door de misvatting over economie en leven.