Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2009, 20:17   #1
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard De buitengrenzen van de EU

Er is nog altijd veel onduidelijkheid in Europa over de uiteindelijke grenzen van de Europese Unie (EU). Ik heb vandaag een programma op NED-2 gekeken waarin een presentator de buitengrenzen van de EU bezoekt en kritisch evalueert wat Europa is en wat niet. Dit zette ook mij aan het denken.

Mijn visie over de buitengrenzen van de EU:
Ik vind dat elk Europees land tot de EU toe mag treden op twee belangrijke uitzonderingen na: Rusland en Turkije. In beidde gevallen door zeer uiteenlopende redenen:

Rusland: Rusland ligt geografisch voor een groot deel in Azië (Siberië). Bovendien is het economisch nog LANG geen kandidaat. Daarnaast is Rusland een politiek autoritair en currupt land, en zijn etnische conflicten zoals Tsjetjenië nog altijd een punt van felle discussie. Gelijkheid is er niet. Rusland kan in mijn ogen dan ook nooit lid worden van de EU.

Turkije: Turkije ligt voor meer als 90% in Azië. Bovendien is 99% van de bevolking islamitisch. Dat is op zichzelf nog geen kernprobleem, maar in Turkije is het radicalisme in opmars. Geografisch hoort het land ook niet bij Europa. Economisch is het arm, de Koerden worden onderdrukt en Ankara blijft de illegale Turkse Republiek van Noord-Cyprus steunen.

Dus: uiteindelijke lidstaten:
Nederland
België
Luxemburg
Duitsland
Frankrijk
Zwitserland
Oostenrijk
Italië
Spanje
Portugal
Engeland