Discussie: Denktank
Los bericht bekijken
Oud 24 juni 2009, 01:17   #97
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
De sociaal-democratie remt het kapitalisme af, het legt regels op die in het nadeel van de kapitalist zijn, legt lasten op die raken aan de winst en tracht het een menselijk gelaat te geven zonder aan de kern van de zaak te raken.
Het maakt het kapitalisme daarmee minder efficiënt dan dat kapitalisme op zichzelf zou kunnen zijn. Niet dat het kapitalisme in mijn belang is, maar een struikelend kapitalisme is dat al evenmin.

Belangrijker echter is het feit dat de sociaal-democratie voor het kapitalisme zorgt. Het stelt het nergens in vraag maar beweert dat er een menselijke variant kan van bestaan, die het goede voor iedereen in petto heeft, die de algemene welvaart kan vergroten en die opbrengst ook voor iedereen ten goede kan laten komen. Onder leiding - dat spreekt dan vanzelf - van de sociaal-democraten die het zullen corrigeren. In die zin rekt de sociaal-democratie eigenlijk de doodstrijd van het kapitalisme. Het zorgt ervoor dat veel mensen er nog steeds in geloven ook al zijn ze er elke dag het slachtoffer van.

In praktische zin: geen van beiden natuurlijk. In theoretische zin: een vrij kapitalisme zonder staatsbemoeienis. Het zal een grotere winst en welvaart genereren. Niet voor iedereen natuurlijk. Maar het zal ook de tegenstellingen verscherpen en dat is wel een goeie zaak.
Maar zoals gezegd: geen van beide vormen zijn in mijn belang. Daarom ben ik een antikapitalist en dus ook anti sociaal-democraat. Zij hebben geen andere ambitie dan de hoeders van het kapitalisme te worden. Daar kan ik geen voorstander van zijn natuurlijk.
het eerste antwoord is niet echt eenduidig
(zijn het nu hoeders ('zorgdragers')van het kapitalisme of efficientie verstoorders en struikelblokken van het kapitalisme)
het tweede antwoord werpt nieuwe vragen op namelijk :
1.moet je als anti-kapitalist niet werken aan een alternatief systeem, of komt dat uit de lucht gevallen ?
2.kan dat corrigerend werk dat o.a. de sociaal-democratie verricht niet van pas komen in dat 'nieuw systeem' ?
3.hoopt de anti-kapitalist dat het kapitalisme hard toeslaat en de massa van ellende in beweging komt om de dromen van de anti-kapitalist te verwezelijken ?

Laatst gewijzigd door jogo : 24 juni 2009 om 01:20.
jogo is offline   Met citaat antwoorden